Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä
matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin
matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista sukupuolten
välisiä eroavaisuuksia.
Tutkimuksen aineisto perustuu Jyväskylän yliopiston InterLearn
huippututkimusyksikön Pieni karhu - oppimisen ja hyvinvoinnin
seurantatutkimukseen, jossa seurataan suomalaisia alakoulun oppilaita
ensimmäiseltä viidennelle luokalle ja tutkitaan oppimiseen ja tarkkaavaisuuteen
liittyviä tekijöitä. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu ekaluokkalaisille
tehdyistä varhaisia matemaattisia taitoja mittaavista tehtävistä, sekä kyselyistä,
joilla tarkasteltiin oppilaiden matematiikkaan ja kouluun liittyviä tunteita.
Tutkimukset suoritettiin ensimmäisen luokan syksyn alussa (N=351) sekä
lopussa (N=213)
Tuloksista havaittiin, että tytöt pitävät poikia enemmän koulusta ja siellä
tehtävistä asioista. Lisäksi havaittiin matematiikkaan liittyvän ahdistuksen
olevan vahvassa yhteydessä varhaisiin matemaattisiin taitoihin tytöillä, mutta
pojilta samankaltaista yhteyttä ei löytynyt. Myös kouluaamuina jännittäminen
vaikutti etenkin tytöillä matemaattisissa tehtävissä suoriutumiseen. Positiivisilla
tunteilla eli matematiikasta ja koulusta pitämisellä ei ollut vaikutusta
matemaattisiin taitoihin. Matematiikkaan ja kouluun liittyvät tunteet selittivät
sukupuolen kanssa 12,5 % matemaattisista taidoista ensimmäisen luokan syksyn
alussa ja loppusyksystä 18,5 %. Sukupuoli ei näyttäisi olevan merkitsevä tekijä
matemaattisessa osaamisessa, mutta voi vaikuttaa taitoihin etenkin
matematiikka-ahdistuksen kautta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
Katisko, Mesi (2022)Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin ... -
Lukumäärään liittyvien varhaisten matemaattisten taitojen kehitys esiopetusvuoden aikana
Kuivamäki, Elina (2006) -
Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet
Koistinen, Sanna (2016)Matematiikan taitojen, matemaattisen tehtäväorientaation ja matemaattisen mi- näkäsityksen välisiä yhteyksiä on tutkittu vähän ja aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet enimmäkseen yläkouluikäisiin tai vanhempiin opiskelijoihin. ... -
Kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteydet
Mäkivierikko, Anu (2015)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteyksiä. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko oppilaiden kouluun ... -
Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
Launiala, Kristiina (2015)Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.