Matemaattisten taitojen kehitys kouluiässä
Aunola, K., & Nurmi, J.-E. (2018). Matemaattisten taitojen kehitys kouluiässä. In J. Joutsenlahti, H. Silfverberg, & P. Räsänen (Eds.), Matematiikan opetus ja oppiminen (pp. 54-69). Niilo Mäki Instituutti.
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Insituutti, 2018.
Matemaattisten taitojen kehitys on luonteeltaan kasaantuvaa: aikaisempi osaaminen helpottaa
uuden oppimista ja tasoerot matematiikan taidoissa lasten välillä kasvavat koulunkäynnin edetessä.
Matematiikan osalta alkuopetus näyttäisikin hyödyttävän eniten taidoiltaan edistyneimpiä lapsia –
taitotasoltaan heikommat lapset jäävät samalla jälkeen. Kehityskulkuun vaikuttavat monet erilaiset
tekijät, joista yksi keskeisimmistä on lukujen luettelun sujuvuus ennen kouluikää. Myös
motivaatiolla on oma merkityksensä matemaattisten taitojen oppimisessa. Tässä luvussa käsitellään
matemaattisten taitojen kehitystä esiopetus- ja kouluvuosien aikana sekä kognitiivisia ja
motivaatioon liittyviä asioita, jotka ennakoivat matemaattisten taitojen kehitystä.
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiEmojulkaisun ISBN
978-951-39-7584-5Kuuluu julkaisuun
Matematiikan opetus ja oppiminenAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28843185
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
Launiala, Kristiina (2015)Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja ... -
Maahanmuuttajataustaisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Ekapeli-Matikka-tietokonepelillä
Kantanen, Saija (2014)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, tukeeko Ekapeli-Matikka-tietokonepeli maa-hanmuuttajataustaisten lasten heikkoja varhaisia matemaattisia taitoja. Tutkimusasetel-ma koostui kahdesta alkumittauksesta, kolmen viikon ... -
Ystävien matemaattisten taitojen yhteys nuoren laskutaitoon seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla
Jalkanen, Erika; Kuusela, Iida (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella miten ystävät ovat yhteydessä toistensa matematiikan taitoihin yläkoulussa. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa lapsia on seurattu ... -
Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
Tarmo, Emma (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kodin informaalin matemaattisen oppimisympäristön ja vanhempien matemaattisten taitojen yhteyttä 2–3-vuotiaiden lasten varhaisiin matematiikan taitoihin. Tämä tutkimus on osa laajempaa ... -
Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
Malkki, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.