Maahanmuuttajataustaisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Ekapeli-Matikka-tietokonepelillä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, tukeeko Ekapeli-Matikka-tietokonepeli maa-hanmuuttajataustaisten lasten heikkoja varhaisia matemaattisia taitoja. Tutkimusasetel-ma koostui kahdesta alkumittauksesta, kolmen viikon interventiojaksosta, loppumitta-uksesta ja viivästetystä loppumittauksesta. Mittauksissa käytettiin samoja arviointiteh-täviä. Arviointitehtävillä mitattiin lukumäärän laskemisen, lukusanojen luettelun ja lu-kumäärien erilaisten esitystapojen yhdistelemisen taitoja sekä yhteenlaskutaitoa. Tutki-mukseen osallistui 14 lasta, jotka olivat maahanmuuttajataustaisia, esikoulunopettajien-sa mielestä matematiikassa tuen tarpeessa olevia lapsia. Seitsemän lasta pelasi tutki-muksen interventiojakson aikana Ekapeli-Matikka-peliä. Loput seitsemän lasta kuului-vat kontrolliryhmään, he eivät pelanneet peliä. Kontrolliryhmälle teetettiin samat alku- ja loppumittaukset kuin peliä pelanneille lapsille. Aineiston analysoinnissa käytettiin parametrittomia testejä (SPSS 20). Aineistoa laajensivat lapsia koskevat taustatiedot, jotka kerättiin kyselylomakkeilla lasten vanhemmilta.
Tulokset osoittivat, että kaikkien tehtävien raakapistemäärien keskiarvot parantui-vat alkumittauksesta loppumittaukseen sekä koe- että kontrolliryhmässä. Ekapeli-Matikka-peliä pelanneiden lasten suorituksissa tapahtui tilastollisesti merkitsevä muutos lukumäärän laskemisessa, lukusanojen luettelussa sekä ei-symbolisien lukumäärien las-kemisessa. Kontrolliryhmään kuuluvien lasten suorituksissa tapahtui tilastollisesti mer-kitsevä muutos taidossa yhdistellä lukujen symbolinen ja ei-symbolinen esitysmuoto ja laskea näillä luvun eri esitysmuodoilla. Ekapeli-Matikka-peli näyttää olevan tehokas harjoitusmenetelmä maahanmuuttajataustaisten lasten heikkojen varhaisten matemaat-tisten taitojen tukemiseen. Ekapeli-Matikka-peli on helposti saatavilla, koska sen voi ladata internetistä ilmaiseksi. Peliä voi suositella käytettäväksi esikouluissa, kouluissa ja lasten kotona.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29106]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
Launiala, Kristiina (2015)Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja ... -
Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
Malkki, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista ... -
Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
Katisko, Mesi (2022)Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin ... -
Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
Tarmo, Emma (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kodin informaalin matemaattisen oppimisympäristön ja vanhempien matemaattisten taitojen yhteyttä 2–3-vuotiaiden lasten varhaisiin matematiikan taitoihin. Tämä tutkimus on osa laajempaa ... -
Kakkosluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa matematiikka-ahdistuksen ja -taitojen yhteydet
Fabritius, Sofia; Lehtonen, Tiina (2023)Matematiikka-ahdistus ilmenee jännittyneisyytenä ja huolestuneisuutena matematiikkaa kohtaan ja sen on todettu olevan yhteydessä heikkoihin matematiikan taitoihin. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää ...