Ystävien matemaattisten taitojen yhteys nuoren laskutaitoon seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella miten ystävät ovat yhteydessä toistensa matematiikan taitoihin yläkoulussa. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa lapsia on seurattu esikoulusta lähtien koko peruskoulun ajan. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin vuosina 2014 ja 2016 tutkittavien ollessa yläkoulussa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1789 yläkouluikäistä lasta. Tutkittavien vastavuoroiset ystävyyssuhteet määriteltiin sosiometrisen nimeämisen perusteella ja laskutaito kertolaskutestin sekä aritmeettisen sujuvuuden testillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat nuoren ja vastavuoroisten ystävien laskutaidon korreloivan keskenään seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla. Lisäksi hierarkkisessa regressioanalyysissä havaittiin ystävien seitsemännellä luokalla mitatun aritmeettisen sujuvuuden ennustavan nuoren laskutaidon kehitystä seitsemänneltä yhdeksännelle luokalle. Vastaavaa yhteyttä ei havaittu kertolaskutaidon osalta. Tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa, sillä lasten on havaittu muistuttavan toisiaan laskutaidossa alakoulussa.
Tämä tutkimus antaa tärkeää tietoa nykypäivän opettajille ystävyyssuhteiden merkityksestä ja osoittaa ystävillä olevan merkittävä rooli toistensa matemaattisten taitojen kehityksen kannalta. Opetuksessa olisi hyvä tukea ystävyyssuhteita, mutta samalla myös kokeilla ja hyödyntää sellaisia ryhmäjärjestelyitä, joissa olisi eritasoisia oppijoita tukemassa toistensa oppimista. Laskutaidon kehittymisen kannalta saattaa olla merkittävää, minkä tasoisten nuorten kanssa lapsi ystävystyy.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla
Manninen, Janni; Nuutinen, Taina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin matemaattisen oppimisympäristön yh- teyttä lasten matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana. Tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin kotona tapahtuva ... -
Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan
Hamara, Matilda; Töllinen, Anna (2022)Sujuva laskutaito on elämän kannalta tärkeä koulussa opetettava taito. Laskutaitoon yksi keskeisesti vaikuttava tekijä on oppilaalla käytössään olevat laskustrategiat, eli erilaiset keinot laskun ratkaisemiseksi. ... -
Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
Launiala, Kristiina (2015)Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja ... -
Maahanmuuttajataustaisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Ekapeli-Matikka-tietokonepelillä
Kantanen, Saija (2014)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, tukeeko Ekapeli-Matikka-tietokonepeli maa-hanmuuttajataustaisten lasten heikkoja varhaisia matemaattisia taitoja. Tutkimusasetel-ma koostui kahdesta alkumittauksesta, kolmen viikon ... -
Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
Tarmo, Emma (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kodin informaalin matemaattisen oppimisympäristön ja vanhempien matemaattisten taitojen yhteyttä 2–3-vuotiaiden lasten varhaisiin matematiikan taitoihin. Tämä tutkimus on osa laajempaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.