Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja tarve saada varhaisiin matemaattisiin taitoihinsa tukea. Nallematikalla viitataan lasten varhaisten matemaattisten taitojen ryhmämuotoiseen opetusohjelmaan.
Tutkimus toteutettiin viidessä pirkanmaalaisessa päiväkotiryhmässä syksyn 2013–kevään 2014 välisenä aikana. Koeryhmään valikoitui 18 ja verrokkiryhmään 6 lasta. Seulontamenetelmänä lasten valinnassa käytettiin Nallematikka-ohjelman ”Lapsen oppimisvalmiuksien kartoitus”- tehtäviä. Varhaisia matemaattisia taitoja mitattiin lukukäsitetestin avulla. Sekä koe- että verrokkiryhmälle suoritettiin kolme mittausta; alkumittaus, loppumittaus välittömästi intervention jälkeen ja viivästetty loppumittaus kolme kuukautta intervention päättymisestä.
Koe- ja verrokkiryhmän välinen ero matemaattisissa taidoissa oli ennen interventiota tilastollisesti merkitsevä. Interventio tuotti positiivisia tuloksia. Koeryhmän taidot paranivat tilastollisesti merkitsevästi kaikkien mittauskertojen välillä. Verrokkiryhmän kohdalla parannusta tapahtui toki myös, mutta ero loppumittauksen ja viivästetyn mittauksen välillä ei ollut enää tilastollisesti merkitsevä. Tyttöjen ja poikien välillä ei tässä tutkimuksessa ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Tämän tutkimusten tulosten perusteella näyttäisi siltä, että Nallematikka soveltuu erinomaisesti tukimuodoksi niille 5-vuotiaille lapsille, joilla arvioidaan olevan heikot matemaattiset taidot.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23362]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Maahanmuuttajataustaisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Ekapeli-Matikka-tietokonepelillä
Kantanen, Saija (2014)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, tukeeko Ekapeli-Matikka-tietokonepeli maa-hanmuuttajataustaisten lasten heikkoja varhaisia matemaattisia taitoja. Tutkimusasetel-ma koostui kahdesta alkumittauksesta, kolmen viikon ... -
Matemaattisten taitojen kehitys kouluiässä
Aunola, Kaisa; Nurmi, Jari-Erik (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Matemaattisten taitojen kehitys on luonteeltaan kasaantuvaa: aikaisempi osaaminen helpottaa uuden oppimista ja tasoerot matematiikan taidoissa lasten välillä kasvavat koulunkäynnin edetessä. Matematiikan osalta alkuopetus ... -
Oppimisvaikeudet eivät ole lastentauteja
Aro, Tuija (Jyväskylän yliopisto, 2017) -
Lukumäärään liittyvien varhaisten matemaattisten taitojen kehitys esiopetusvuoden aikana
Kuivamäki, Elina (2006) -
Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
Laukka, Minna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma ...