dc.contributor.advisor | Fonsen, Elina | |
dc.contributor.author | Kaari, Jari | |
dc.date.accessioned | 2024-05-16T09:33:07Z | |
dc.date.available | 2024-05-16T09:33:07Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94901 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan erään suomalaisen ammattikorkeakoulun aloittavien opiskelijoiden matemaattisten valmiuksien testaamiseen kehitettyä tasokoetta. Tutkimuksessa analysoidaan sen tuottamia tuloksia opiskelijoiden matemaattisesta osaamisesta, sekä pohditaan mittaamisen merkitystä opiskelijan osaamisen kehittämisessä.
Tutkimuksessa selvitettiin tasokokeen kysymyksiä analysoimalla, mitä osaamista tasokoe mittasi, millaista osaamista tehtävien ratkaisuissa tarvittiin, ja mitä eroja opiskelijoiden osaamisessa voidaan tasokokeen kautta havaita. Tutkimuksessa analysoitiin tilastollisilla menetelmillä eri koulutusohjelmien, koulutusmuotojen ja toimipaikkojen opiskelijoiden tasokokeen tuloksien eroja. Tutkimus on toteutettu tutkimuskäyttöön saadulla rekisteriaineistolla.
Tasokokeessa testattiin pääsääntöisesti prosenttilaskuosaamista. Tehtävien analyysissä havaittiin yhteyksiä yksittäisten tehtävien tulosten ja tasokokeen läpäisyasteen välillä. Koulutusohjelmien välillä havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja tasokokeen tuloksissa. Lisäksi tilastollisesti merkitsevä ero tasokokeen tuloksissa oli ammattikorkeakoulun eri toimipaikkojen välillä. Ilta-/monimuoto-opiskelijoiden ja päiväopiskelijoiden tasokokeiden tulosten keskiarvoissa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa.
Opiskelijat ohjataan tasokokeen tulosten perusteella osaamistaan vastaaville opintojaksoille, joilla he pääsevät kehittämään matematiikan taitojaan ja osaamistaan lähikehityksen vyöhykkeellä. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | matematiikan tasokoe | |
dc.subject.other | matematiikan osaaminen | |
dc.subject.other | lähikehityksen vyöhyke | |
dc.title | Aloittavien ammattikorkeakouluopiskelijoiden matematiikan tasokoe osaamisen mittarina ja matemaattisten valmiuksien tunnistajana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405163667 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | ammattikorkeakoulut | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2. | fi |