Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFonsen, Elina
dc.contributor.authorKaari, Jari
dc.date.accessioned2024-05-16T09:33:07Z
dc.date.available2024-05-16T09:33:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94901
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastellaan erään suomalaisen ammattikorkeakoulun aloittavien opiskelijoiden matemaattisten valmiuksien testaamiseen kehitettyä tasokoetta. Tutkimuksessa analysoidaan sen tuottamia tuloksia opiskelijoiden matemaattisesta osaamisesta, sekä pohditaan mittaamisen merkitystä opiskelijan osaamisen kehittämisessä. Tutkimuksessa selvitettiin tasokokeen kysymyksiä analysoimalla, mitä osaamista tasokoe mittasi, millaista osaamista tehtävien ratkaisuissa tarvittiin, ja mitä eroja opiskelijoiden osaamisessa voidaan tasokokeen kautta havaita. Tutkimuksessa analysoitiin tilastollisilla menetelmillä eri koulutusohjelmien, koulutusmuotojen ja toimipaikkojen opiskelijoiden tasokokeen tuloksien eroja. Tutkimus on toteutettu tutkimuskäyttöön saadulla rekisteriaineistolla. Tasokokeessa testattiin pääsääntöisesti prosenttilaskuosaamista. Tehtävien analyysissä havaittiin yhteyksiä yksittäisten tehtävien tulosten ja tasokokeen läpäisyasteen välillä. Koulutusohjelmien välillä havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja tasokokeen tuloksissa. Lisäksi tilastollisesti merkitsevä ero tasokokeen tuloksissa oli ammattikorkeakoulun eri toimipaikkojen välillä. Ilta-/monimuoto-opiskelijoiden ja päiväopiskelijoiden tasokokeiden tulosten keskiarvoissa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa. Opiskelijat ohjataan tasokokeen tulosten perusteella osaamistaan vastaaville opintojaksoille, joilla he pääsevät kehittämään matematiikan taitojaan ja osaamistaan lähikehityksen vyöhykkeellä.fi
dc.format.extent69
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermatematiikan tasokoe
dc.subject.othermatematiikan osaaminen
dc.subject.otherlähikehityksen vyöhyke
dc.titleAloittavien ammattikorkeakouluopiskelijoiden matematiikan tasokoe osaamisen mittarina ja matemaattisten valmiuksien tunnistajana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405163667
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoammattikorkeakoulut
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright