Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ovat osoittaneet ilmiön aiheuttavan monipuolisia negatiivisia vaikutuksia kieltenoppimista kohtaan.
Tämä tutkielma keskittyy selvittämään, miten ja missä muodossa vieraan kielen kieliahdistus englannin kieltä kohtaan ilmenee suomalaisen ala-asteen kolmannen ja neljännen luokan oppilaiden keskuudessa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, missä tilanteissa kieliahdistus ilmenee, ja mitkä ovat kohderyhmän asenteet englannin kielen oppimista kohtaan. Tutkimuksen aineistona on Likert-skaalan kysely, johon vastasi 22 oppilasta. Aineistoa on analysoitu hyödyntäen määrällisiä menetelmiä.
Tutkielmassa saatujen tulosten mukaan kohderyhmän asenteet englannin kielen oppimista kohtaan ovat positiivisia, eikä englannin kielen koeta aiheuttavan enemmän ahdistusta tai stressiä suhteessa muihin oppiaineisiin. Tulosten mukaan kohderyhmän keskuudessa nousi esiin kaksi tilannetta, jotka aiheuttavat muita tilanteita enemmän kieliahdistusta. Nämä suurinta ahdistusta aiheuttavat tilanteet ovat englannin kielen suullinen käyttö sekä pelko virheiden tekemistä kohtaan. Kieliahdistuksen ilmeneminen yksittäisissä tilanteissa oli kuitenkin vähäistä kohderyhmän keskuudessa, ja suuri osa tutkimukseen osallistuvista ei kokenut kieliahdistusta englannin kieltä kohtaan.
Tämän tutkielman tulokset voivat olla hyödyksi kasvatus- sekä opetusalan ammattilaisille sekä yksityishenkilöille, jotka ovat kiinnostuneita kieliahdistuksesta ilmiönä. Koska Suomessa on tehty vähäisesti tutkimusta kieliahdistuksen parissa, olisi tulevaisuuden tutkimuksen hyvä keskittyä entistä syvemmin kieliahdistuksen ilmenemiseen suomalaisten keskuudessa. Tämän lisäksi tutkimus kieliahdistuksen ilmenemisestä suomalaisten ala-asteikäisten parissa on vähäistä ja tulevaisuudessa juuri tämän kohderyhmän perusteellinen tutkiminen olisi tärkeää.
...
Keywords
foreign language anxiety language anxiety English as a second language language anxiety among children englannin kieli kieli ja kielet alakoulu ahdistus jännittäminen oppilaat kielen oppiminen English language languages lower comprehensive school anxiety nervousness school children language learning
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students
Rautio, Isa (2022)Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. ... -
Foreign language anxiety among English university students during English distance classes
Kiviniemi, Oona (2021)Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Early language teaching and its methods in Finnish primary school English
Saloniemi, Suvi (2019)Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen ... -
Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
Nurmi, Crista (2023)Vuodesta 2020 alkaen ensimmäisen vieraan kielen (A1-kielen) opetus kouluissa on pitänyt aloittaa jo ensimmäisellä luokalla. Tätä ennen vieraan kielen opetus alkoi viimeistään kolmannella luokalla, joskin monet koulut olivat ...