Foreign language anxiety among English university students during English distance classes
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus määritel-lään tilannesidonnaiseksi ahdistukseksi, jota esiintyy yleensä erilaisissa kielenkäyttö- ja oppimistilanteissa.
Suurin osa aiemmin tehdyistä tutkimuksista liittyvät luokkahuoneessa koettuun kieliahdistukseen, mutta on tärkeää huomioida myös etäopetuksen näkökulma, erityisesti nyt kun COVID-19 pandemian aikana suurin osa opetuksesta siirtyi etäopetukseen. Etäopetusta jatketaan osittain varmasti myös pandemian jälkeenkin, jonka vuoksi kieliahdistusta tulisi tutkia enemmän myös tästä näkökulmasta.
Tässä tutkielmassa tutkittiin yliopiston englannin opiskelijoiden kokemuksia kieliahdistuksesta englannin kielen etätunneilla. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi 45 anonyymia opiskelijaa. Kyseessä on sekä laadullinen että määrällinen tutkimus, jossa tutkitaan osallistujien yksilöllisiä kokemuksia, syy- ja seuraussuhteita, sekä määrällisiä tuloksia. Tutkimuksessa otetaan huomioon osallistujien kokemuksia myös luokkahuoneessa, jotta voidaan vertailla niitä etätuntien kanssa. Tavoitteena on selvittää, että kokevatko englannin kielen opiskelijat ahdistusta englannin kielen etätunneilla, onko ahdistuksen määrä muuttunut etäopetukseen siirryttäessä, miksi ahdistusta koetaan ja mitkä tekijät vaikuttavat ahdistuksen määrään.
Tuloksista selviää, että kieliahdistusta esiintyy myös englannin kielen yliopisto-opiskelijoilla. Yleisimmät ahdistavat tilanteet liittyvät ääneen puhumiseen, kuten esitelmien ja puheiden pitämiseen muiden edessä. Myös ne opiskelijat, jotka eivät yleensä koe ahdistusta, voivat näissä tilanteissa sitä kokea. Epäonnistumisen ja kielteisen arvioinnin pelko ovat suurin syy ahdistukselle. Pelätään, että sanotaan jotain väärin tai ei äännetä sanoja oikein. Myös muiden opiskelijoiden ja opettajan mielipiteitä jännitetään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
Rundgren, Nico (2023)Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ... -
Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students
Rautio, Isa (2022)Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.