University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students

Thumbnail
View/Open
518.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rautio, Isa
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. Tämän kandidaattitutkielman tarkoituksena onkin selvittää kieliahdistuksen esiintymistä suomalaisilla yhdeksäsluokkalaisilla englannin kielen oppiaineessa. Päätavoitteena tutkimuksessa on saada selville, kuinka suurta kieliahdistuksen esiintyvyys on, mitkä tekijät vaikuttavat siihen ja onko oppilailla selviytymiskeinoja kieliahdistukseen. Koska yhdeksännellä luokalla koulumenestyksellä voi jatkokoulutukseen etenemisen myötä esiintyä lisäpaineita, on tärkeää selvittää kieliahdistuksen esiintymistä kyseisellä ikäryhmällä. Tutkimus suoritettiin kyselyllä, johon osallistui yhteensä 19 yhdeksäsluokkalaista kahdelta eri luokalta. Kysely suoritettiin netissä ja siitä saatu aineisto oli sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista. Tulokset mukailivat parinkymmenen vuoden takaista, samalla ikäryhmällä suoritettua tukimusta; yhdeksäsluokkalaiset eivät olleet kovin ahdistuneita englannin kielestä. Kieliahdistusta yleisimmin aiheuttavat tekijät olivat puhuminen sekä koetilanteet. Tutkimuksessa selvisi myös, ettei oppilailla juurikaan ollut selviytymiskeinoja kieliahdistusta kohtaan. Voi kuitenkin myös olla, että englannin kielen aiheuttama ahdistus on niin pientä, ettei selviytymiskeinojen tiedostaminen ole oppilaille tarpeellista. Vaikka tutkimukseen osallistuneiden määrä oli varsin pieni, se tarjoaa jonkinlaista kuvaa kieliahdistuksen esiintymisestä suomalaisilla yhdeksäsluokkalaisilla. ...
Keywords
foreign language anxiety Finnish secondary school foreign language learning English subject englannin kieli kieli ja kielet kielitaito opiskelijat jännittäminen opetus oppilaat toinen kieli ahdistus English language languages language skills students nervousness teaching and instruction school children second language anxiety
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205242891

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4764]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills 

    Suomalainen, Enni (2022)
    Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ...
  • Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms 

    Rundgren, Nico (2023)
    Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin ...
  • Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language 

    Marttinen, Marika (2008)
  • Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students 

    Härmälä, Jesse (2022)
    Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä ...
  • Foreign language anxiety among English university students during English distance classes 

    Kiviniemi, Oona (2021)
    Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre