Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning

Thumbnail
Katso/Avaa
1.7Mb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Erkkilä, Matti
Päivämäärä
2017
Oppiaine
Englannin kieliEnglish

 
Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut tietokone- tai videopelejä englanniksi (esim. tämä tutkimus), ja on samalla saanut mahdollisuuden kehittää englannin kielen taitoaan motivoivalla, merkityskeskeisellä tavalla. Vaikka aiempien tutkimusten valossa näyttää selvältä, että videopeleillä on kiistaton positiivinen vaikutus kielen oppimiseen (esim. Chik 2012, Mayer 2014), se, millaisena pelaajat itse kokevat pelien parissa tapahtuvan kielenoppimisen, on toistaiseksi jäänyt vaille vastauksia. Myös laajemman mittakaavan tutkimukset suomalaisnuorten parista puuttuvat. Tämä tutkimus tehtiin tuomaan esiin suomalaisten pelaajien kokemuksia siitä, kehittääkö digitaalisten pelien pelaaminen heidän mielestään englannin kielen osaamista. Tutkimus tukeutuu toisen kielen informaalin, omaehtoisen ja ei-tarkoituksellisen oppimisen tutkimukseen, jossa merkityskeskeinen kielenkäyttö, motivaatio, yhteistyö ja kokeilemalla oppiminen korostuvat. Lähes 800 lukio-opiskelijaa ja peruskoululaista vastasi verkkokyselyyn, joka kartoitti suomalaisopiskelijoiden englanninoppimista digitaalisten pelien maailmassa ja toi esiin paljon mielenkiintoista tietoa pelien ja englanninoppimisen yhteyksistä, mm. mitkä pelit koetaan kielenoppimisen kannalta erityisen hyödyllisiksi, mitä kielitaidon osa-alueita ja kielen piirteitä pelatessa tarvitsee ja oppii, sekä onko poikien ja tyttöjen oppimistuloksissa eroja. Tutkimuksen pääkysymys keskittyi siihen, kuinka merkittävänä tekijänä nuoret kokivat englannin kielellä pelatut videopelit omassa englanninoppimisessaan, ja tulokset osoittavat selkeästi, että digitaaliset pelit ovat merkittävässä asemassa monen suomalaisnuoren englannin osaamisen taustalla. Sukupuolten kielenoppimiskokemuksissa oli havaittavissa selkeä ero poikien hyväksi, mikä selittyi poikien selvästi aktiivisemmalla pelaamisella. Kaiken kaikkiaan selvä enemmistö kaikista opiskelijoista koki saaneensa tietokonepelaamisesta hyötyä englanninoppimiseen. Tutkimus tuo lisäarvoa niin kielenoppimisen ja -opettamisen tutkimuksen kuin pelitutkimuksenkin saralle, hyödyttäen esimerkiksi kielenopettajia ja -tutkijoita, pelikasvattajia ja kaupallisen pelialan toimijoita. ...
Muu nimeke
Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Asiasanat
kielenoppiminen videopelit pelaaminen language learning digital games extramural English second language acquisition nuoret kielen oppiminen digitaaliset pelit englannin kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704252086

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [21173]
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste
Open Science Centre