Early language teaching and its methods in Finnish primary school English
Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen peruskouluissa. Varhennettu kielenopetus perustuu lasten herkkyyteen ja valmiuksiin oppia vierasta kieltä ja tutkielma pyrkii arvioimaan, miten tämä näkyy käytännössä varhennetun kielenopetuksen luokkatilanteessa
Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten alaluokkien englanninopettajat opettavat varhennettua kieltä käytännössä ja mitä menetelmiä he käyttävät opetuksessaan. Tarkoituksena on myös selvittää, miten oppilaiden nuori ikä vaikuttaa opettajien metodien valintoihin opetuksessaan, perustuen aikaisempiin tutkimuksiin lasten oppimisesta. Myös opettajan näkemyksiä, ja kokemuksia varhennetusta kielenopetuksesta ja sen toimivuudesta tarkastellaan tutkielmassa. Käytetty aineisto koostuu kahdeksan toisen luokan englannin oppitunnin observoinneista, sekä yhden opettajan haastattelusta.
Tulosten mukaan varhennetussa kielenopetuksessa käytettiin yleisesti suullisia opetusmetodeja, joita käytiin toiminnallisen oppimisen kautta. Opettaja otti lasten nuoren iän huomioon, ei ainoastaan metodologiassaan, mutta myös ottamalla lapsen kehityskauden huomioon tunnin kulussa ja tuntien jatkuvuudessa. Opettaja koki varhennetun kielenopetuksen erittäin positiivisena ja koki sen edistävän kielen oppimista merkittävästi, ja tarjoavan merkittäviä kokemuksia kielenoppimisesta oppilaille.
Rajallisuudestaan huolimatta tutkielma esittää monipuolisia näkökulmia varhennettuun kielenopetukseen ja sen menetelmiin alakoulun englannin opetuksessa, sekä tarjoaa tietoa opettajien asenteista ja kokemuksista sen toimivuutta kohtaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
Nurmi, Crista (2023)Vuodesta 2020 alkaen ensimmäisen vieraan kielen (A1-kielen) opetus kouluissa on pitänyt aloittaa jo ensimmäisellä luokalla. Tätä ennen vieraan kielen opetus alkoi viimeistään kolmannella luokalla, joskin monet koulut olivat ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.