Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
Vuodesta 2020 alkaen ensimmäisen vieraan kielen (A1-kielen) opetus kouluissa on pitänyt aloittaa jo ensimmäisellä luokalla. Tätä ennen vieraan kielen opetus alkoi viimeistään kolmannella luokalla, joskin monet koulut olivat tarjonneet mahdollisuutta aiempaan aloitukseen jo ennen vuotta 2020. Varhaisemman kielten opetuksen aloituksen pyrkimyksenä on positiivisten asenteiden luominen, sekä yksilön itsevarmuuden kasvattaminen omia kykyjä kohtaan. Koska kaikki oppilaat eivät vielä osaa lukea tai kirjoittaa ensimmäisen luokan alkaessa, opetusmetodeina hyödynnetään toiminnallisia menetelmiä, kuten leikkiä, musiikkia, pelejä ja liikettä.
Tässä tutkimuksessa perehdyttiin toiminnallisiin opetusmenetelmiin sekä niiden käyttöön ja vaikutuksiin 1. ja 2. luokan opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1. ja 2. luokan opettajien kokemuksia toiminnallisista opetusmenetelmistä englannin kielen oppitunneilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kahta luokanopettajaa etäyhteyden välityksellä. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja niiden sisältöjä analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla aineisto ja vertaamalla litteraatteja tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen tulokset olivat toiminnallisten opetusmenetelmien kannalta hyvin positiivisia. Kummallakaan opettajalla ei ollut oppikirjaa käytössä englannin opetuksessa, mutta vihkoja käytettiin satunnaisesti. Molemmat opettajat käyttivät runsaasti toiminnallisia opetusmenetelmiä, kuten erilaisia lauluja ja laululeikkejä, liikettä ja liikkumista lisättynä tavallisiin tehtäviin, draamaa, sekä erilaisia pelejä. Opettajat kokivat, että toiminnalliset opetusmenetelmät lisäsivät oppilaiden motivaatiota ja keskittymistä ja lisäksi ne toivat vaihtelevaa sisältöä oppitunteihin. Opettajat mainitsivat, että vapaus käyttää erilaisia opetustapoja lisäsi myös heidän työtään kohtaan kokemaansa motivaatiota. Haasteina he mainitsivat, että toiminnalliseen opetukseen siirtyminen voi tuntua hankalalta, mikäli siihen ei ole tottunut. Myös toiminnan opettajalähtöisyyttä korostettiin, jotta oppitunnit eivät menisi yleiseksi epäjärjestykseksi tai levottomuudeksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
Early language teaching and its methods in Finnish primary school English
Saloniemi, Suvi (2019)Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen ... -
Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
Aalto, Armi (2019)Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.