Investment in English language learning in Finnish upper secondary school
Tämän englannin kielen maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten
suomalaisten lukiolaisten investoiminen (engl. investment) englannin kielen oppimiseen
vaikuttaa heidän oppimistuloksiinsa lukion englannintunneilla. Investointi viittaa
oppimisympäristön ja ryhmän normeihin sitoutumiseen oman identiteetin
rakentumisen ja sosiaalisen pääoman kerryttämisen kautta.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä eri tutkimusmetodeja. Opiskelijoille teetettiin
kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää oppilaiden investoitumisen taso, sekä
investoinnin tapoja kaikilta investoinnin osa-alueilta: sosiaalinen identiteetti, pääoma ja
ideologiat. Kyselyn pohjalta oppilaiden opettajille tehtiin puolistrukturoitu
teemahaastattelu, jolla kartoitettiin opettajien näkemyksiä oppijoiden investoinnista.
Tutkimuksessa selvisi, että oppimistulosten ja investoinnin välillä ei ole suoraa
yhteyttä, mutta niiden suhde toisiinsa on monisyinen ja vaihtelee yksilöiden välillä.
Tutkitut ryhmät olivat investoituneet luokan käytänteisiin ja oppimisen tapoihin
yleisellä tasolla. Luokissa vallitsi hyvä henki, ja suurimmalla osalla on mahdollisuus
oppia. Oppilaat kokivat, että voivat tuoda itsestään esiin haluamansa symbolisen
pääoman. Opiskelijat kritisoivat jonkin verran koulun käytänteitä, kuten kiireistä
aikataulua, sekä sitä, että koulussa opittu kieli on epäkäytännöllistä. Heillä oli paljon
käyttökohteita englannin kielelle, eikä kyselyistä ilmennyt merkittävää vastustusta
lukion opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita kohtaan.
...
The aim of this master’s thesis was to investigate Finnish general upper secondary
school students’ investment in English language learning, and if investment is connected
to language learning outcomes.
The study was conducted by using mixed methods, and the students’ level of
investment, as well as ideologies were investigated by conducting a questionnaire.
Questionnaire analyzed all the components of investment: social identity, capital, and
perceived benefits and ideologies. Based on the questionnaire, a semi-structured theme
interview was created for the teachers. Quantitative methods were used to report the
students’ level of investment. Qualitative methods were used to analyze the themes for
the teacher interview. The theme interview aimed to examine the teachers’ views on the
themes in the students’ answers.
The findings were that there is no statistically significant connection between
investment and learning outcomes, but their relationship is multifaceted and varies from
individual to individual. Students invest in English learning in different ways, but in
general they are invested in the classroom practices and working. The students
experience that they can bring out all their capital that they want, and they appreciate
each other’s capital: they are willing to learn and skillful. The students criticized some
of the school practices, such as the busy schedule and language that is impractical for
their everyday lives. However, the questionnaire did not show significant aversion
towards the goals of National Core Curriculum.
...
Keywords
englannin kieli lukio lukiolaiset investoinnit kielen oppiminen kielitaito oppilaat opetus opettajat kieli ja kielet English language general upper secondary school general upper secondary school students investments language learning language skills school children teaching and instruction teachers languages
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005) -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
"[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
Kämäräinen, Heini (2022)Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...