Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa jo ensimmäiseltä luokalta kolmannen luokan sijaan keväällä 2020. Muutosta on perusteltu esimerkiksi lasten oppimisherkkyydellä, jota on haluttu hyödyntää. Opetushallituksen (2019) mukaan, varhennettu englannin opetus pyrkii luomaan suotuisia asenteita kielenoppimista kohtaan, syventämään oppilaan itseluottamusta sekä kielen oppijana että sen käyttäjänä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia näkemyksiä ja kokemuksia opettajilla on varhennetun englannin opettamisesta. Lisäksi tavoitteena on tarkastella menetelmiä, joita oppitunneilla hyödynnetään ja selvittää, miten opettajat näkevät varhennetun kielenopetuksen vaikuttavan oppilaiden kielitaitoon. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, johon vastasi 27 varhennetun englannin opettajaa. Tulokset osoittivat, että opettajilla on enimmäkseen myönteisiä kokemuksia varhennetun englannin opettamisesta perustuen etenkin oppilaiden innokkuuteen. Lisäksi sen uskotaan olevan hyödyllistä ajatellen lasten kykyä oppia nopeasti. Oppitunneilla käytetyt menetelmät olivat monipuolisia ja varhennetun englannin opetuksen uskotaan luovan hyvän perustan tulevalle kielenoppimiselle. Lisäksi sen nähdään vaikuttavan positiivisesti erityisesti oppilaiden suulliseen kielitaitoon. Toisaalta myös negatiivisia kokemuksia ilmeni liittyen useimmiten opettajien koulutuksen puutteeseen.
...
Keywords
early language teaching varhennettu kielenopetus early language learning englannin kieli opetus opetusmenetelmät opettajat kielitaito kielen oppiminen kieli ja kielet kieltenopettajat English language teaching and instruction educational methods teachers language skills language learning languages language teachers
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5316]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Early language teaching and its methods in Finnish primary school English
Saloniemi, Suvi (2019)Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen ... -
Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
Naskali, Milja (2024)Huumori on hyvin arkipäiväinen osa elämäämme, ja viime vuosikymmenten saatossa siitä on tullut yhä tavallisempi ilmiö myös luokkahuoneissa. Tutkimustulokset huumorin vaikutuksista tässä kontekstissa ovat kuitenkin olleet ... -
Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
Tupala, Maria (2015)Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien ... -
Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
Kärjä, Essi (2020)Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ... -
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ...