University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland

Thumbnail
View/Open
647.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salo, Emmi
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa jo ensimmäiseltä luokalta kolmannen luokan sijaan keväällä 2020. Muutosta on perusteltu esimerkiksi lasten oppimisherkkyydellä, jota on haluttu hyödyntää. Opetushallituksen (2019) mukaan, varhennettu englannin opetus pyrkii luomaan suotuisia asenteita kielenoppimista kohtaan, syventämään oppilaan itseluottamusta sekä kielen oppijana että sen käyttäjänä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia näkemyksiä ja kokemuksia opettajilla on varhennetun englannin opettamisesta. Lisäksi tavoitteena on tarkastella menetelmiä, joita oppitunneilla hyödynnetään ja selvittää, miten opettajat näkevät varhennetun kielenopetuksen vaikuttavan oppilaiden kielitaitoon. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, johon vastasi 27 varhennetun englannin opettajaa. Tulokset osoittivat, että opettajilla on enimmäkseen myönteisiä kokemuksia varhennetun englannin opettamisesta perustuen etenkin oppilaiden innokkuuteen. Lisäksi sen uskotaan olevan hyödyllistä ajatellen lasten kykyä oppia nopeasti. Oppitunneilla käytetyt menetelmät olivat monipuolisia ja varhennetun englannin opetuksen uskotaan luovan hyvän perustan tulevalle kielenoppimiselle. Lisäksi sen nähdään vaikuttavan positiivisesti erityisesti oppilaiden suulliseen kielitaitoon. Toisaalta myös negatiivisia kokemuksia ilmeni liittyen useimmiten opettajien koulutuksen puutteeseen. ...
Keywords
early language teaching varhennettu kielenopetus early language learning englannin kieli opetus opetusmenetelmät opettajat kielitaito kielen oppiminen kieli ja kielet kieltenopettajat English language teaching and instruction educational methods teachers language skills language learning languages language teachers
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205232840

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4406]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Early language teaching and its methods in Finnish primary school English 

    Saloniemi, Suvi (2019)
    Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen ...
  • Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs 

    Tupala, Maria (2015)
    Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien ...
  • The use of movies in language classrooms : teachers' and students' thoughts and experiences 

    Nieminen, Mona (2022)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia elokuvien käytöstä kieltenopetuksessa. Tutkimus toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna helmikuussa 2021. Opettajien ryhmähaastattelussa oli ...
  • Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences 

    Kärjä, Essi (2020)
    Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ...
  • "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland 

    Oksanen, Salla (2017)
    Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre