Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Tiivistelmä – Abstract
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen yläkoulussa. Samalla selvitettiin sanaston oppimista koulun ulkopuolella sekä sanaston oppimiseen käytettyä aikaa. Oppilaiden ja opettajien mielipiteitä verrattiin toisiinsa. Tutkimus toteutettiin Tampereella vuonna 2010. Osallistujina olivat kolme englannin opettajaa ja heidän luokkansa, yksi kutakin luokka-astetta, yhteensä 52 oppilasta. Kaikki osallistujat vastasivat kyselyyn, johon oli ennalta valittu oppikirjoista tietyt tehtävät arvioitaviksi tietyin kriteerein. Lisäksi kysyttiin vapaa-aikana tapahtuvasta sanasto-oppimisesta ja pyydettiin arvioimaan sanaston tärkeyttä sekä sen opiskeluun käytettyä aikaa.
Tutkimuksen mukaan oppilailla ja opettajilla on kokonaisuudessaan melko samanlainen käsitys esitettyjen sanastotehtävien soveltuvuudesta sanaston oppimiseen yläkoulussa. Tehtävien tulisi olla mielenkiintoisia, nopeita tehdä sekä tarpeeksi yksinkertaisia. Osallistujien mielestä sanasto on tärkeä osa-alue, jolle jää kuitenkin liian vähän aikaa niin tunneilla kuin vapaa-ajallakin suhteutettuna englannin opiskelun laajuuteen. Sanastoa opiskellaan monin eri tavoin myös koulun ulkopuolella, mutta opettajien ja oppilaiden käsitykset siellä tapahtuvien opiskelutapojen soveltuvuudesta eroavat enemmän kuin koulutehtävien osalta.
Sanasto-oppimista on tutkittu laajasti, mutta ei juurikaan tehtävien näkökulmasta. Tarvetta lisätutkimukselle on esimerkiksi laajemmalla otoksella eri alueilta ja tutkimusta varta vasten tehdyillä tehtävillä. Tutkimuksesta on hyötyä sanasto-opiskelun tehtävien valitsemisessa, jolloin voidaan valita tehokkaimmat ja mieluisimmat metodit parhaiden oppimistulosten saavuttamiseksi ja jotta voidaan edelleen kehittää opetustapoja ja oppimateriaaleja.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29107]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ... -
Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language
Marttinen, Marika (2008) -
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ...