"[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat
pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään
yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, joita lapset ja nuoret kohtaavat arjessa. Nykyään
suomalaiset lapset ja nuoret viestivät paljon englannin kielellä digitaalisissa ympäristöissä,
joissa kieli on kovin erilaista verrattuna luokkahuoneessa käytettävään kieleen. Tämän myötä on
herännyt kysymys siitä, kuinka relevanttia kieliopin opettaminen todellisuudessa on, jos
standardin kielen mukainen kielioppi kuitenkin jätetään huomiotta arjen kommunikaatiossa.
Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin nettikyselynä, johon osallistui 16 opiskelijaa eräästä
suomalaisesta lukiosta. Kyselyllä pyrittiin kartoittamaan opiskelijoiden näkemyksiä siitä,
millaista on sekä internetissä että luokkahuoneessa käytettävä englanti ja millaisena opiskelijat
kokevat nykyisen kieliopin opetuksen koulussa.
Suuri osa opiskelijoiden kokemuksista kielenkäytöstä internetissä liittyi sosiaaliseen mediaan.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoilla on varsin selkeä kuva siitä, että internetin
englanti ja luokkahuoneen englanti ovat erilaisia keskenään. Tuloksista oli nähtävissä
samankaltaisia internetin englannin piirteitä kuin aikaisemmissa tutkimuksissa on löydetty.
Lisäksi selvisi, että opiskelijat kokevat kieliopin opetuksen suhteellisen yksitoikkoisena ja jopa
pitkäveteisenä, vaikkakin tärkeänä osana kieltenopetusta. Samalla esiin nousi toiveita uusista
tavoista opettaa kielioppia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5350]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
Jokilehto, Emmi (2014)Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ... -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.