Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa
Internet on mullistanut viimeisen kahden vuosikymmenen aikana yhteiskunnan käytänteitä ja toimintatapoja. Moni asia on siirtynyt osittain tai kokonaan internetiin eli digitaaliseksi. Myös kaupankäynti on muuttunut digitaaliseksi. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan. Se on osa autokaupan digitaalista transformaatiota.
Digitaalinen transformaatio tarkoittaa muutosta, jota ohjaa teknologia ja joka rakentuu digiteknologiselle alustalle. Suomessa uudet autot on ennen Teslan markkinoille tuloa (2015) myyty edustusoikeuden omaavissa merkkiliikkeissä. Merkkiliikkeet ovat automerkeistä riippumattomia yhtiöitä. Niiden liiketoimintaan on kuulunut uusien autojen kauppa, käytettyjen autojen kauppa, merkkihuolto sekä rahoituspalvelut. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon saattaa muuttaa autoliiketoiminnan liiketoimintamalleja. Vertailemalla muilla aloilla jo tapahtuneita muutoksia voidaan esittää muutosskenaarioita. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon vaikuttaisi ostajiin eli asiakkaisiin, yrityksiin eli merkkiliikkeisiin, vaihtoautoliikkeisiin ja huoltoliikkeisiin.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena on selvittää kirjallisuuden avulla uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan Suomessa. Tutkimuskysymys on: Miten verkkokauppa muuttaa uusien autojen kauppaa ja autoliiketoimintaa Suomessa?
Autokaupan tulevaisuuden kehitykselle voidaan esittää kolme skenaariota. Yksi skenaario on Teslan ja Polestarin liiketoimintamalli. Siinä autoihin voi tutustua ja koeajaa automerkin esittelytiloissa (showroomeissa), mutta auton ostaminen tapahtuu automerkin omassa verkkokaupassa. Autot huollatetaan autonvalmistajan omassa huollossa tai riippumattomissa huolloissa. Käytetyt autot menevät käytettyjen autojen kauppaan erikoistuneille yrityksille. Toinen skenaario on, että autonvalmistajien nykyinen jälleenmyyjäverkosto pysyy entisellään. Uusien autojen myynti voi muuttua silti lähemmäksi esittelyä, kun myös tässä skenaariossa kaupanteko siirtyy verkkokauppaan. Kolmas skenaario on, että asiakkaat eivät halua ostaa niin kallista ostosta kuin autoa verkosta. Tässä skenaariossa fyysiset merkkiliikkeet jatkavat toimintaansa entisellään. Halukkaille tarjotaan mahdollisuuksia ostaa ainakin joitain tiettyjä malleja tai varusteluvaihtoehtoja suoraan verkosta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vähittäiskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta
Suvanto, Saara (2021)Muutosnopeus kiihtyy maailmassa kovaa vauhtia ja organisaatioilla on haasteita pysytellä mukana kehittyvän teknologian, globalisaation, digitalisaation ja kaikkien näiden mukana tuomien ilmiöiden mukana. Työn murros elää ... -
Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa
Saariaho, Kaisla (2023)Tässä pro-gradussa tarkastellaan asiakaskokemuksen muodostumista päivittäistavaran verkkokaupassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kokemuksen muodostumiseen. Lisäksi tarkastellaan, millaisia ... -
Kiinteistöpalvelujen digitalisaatio Suomessa
Makkonen, Maija (2019)Digitalisaatio on ilmiö, joka näkyy koko yhteiskunnassa ja kaikilla toimialoilla. Se vaikuttaa niin vakiintuneiden yritysten toimintaan kuin mahdollistaa uudenlaisen liiketoiminnan syntymisen. Rakennus- ja kiinteistöalan ... -
Terveysala digitalisoituu : mikä lisää uusien digitaalisten omahoitopalvelujen käyttöaikomusta terveysammattilaisten keskuudessa?
Myllymäki, Mikko (2020)Uusia digitaalisia omahoitopalveluja ajetaan nyt vauhdilla osaksi julkista terveydenhuoltoa. Palvelujen odotetaan johtavan aiempaa laadukkaampaan ja kustannustehokkaampaan terveydenhuoltoon, josta huolimatta palvelujen ... -
Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista
Viirret, Katariina (2024)Tutkielman tarkoitus on muodostaa laajempi ymmärrys suomalaisen nykytaiteen verkkokaupan tilasta ja ostamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuskohteena on suomalaisen taiteen verkkokauppa Taiko ja sen asiakkaat. Tutkielmassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.