Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista
Tutkielman tarkoitus on muodostaa laajempi ymmärrys suomalaisen nykytaiteen verkkokaupan tilasta ja ostamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuskohteena on suomalaisen taiteen verkkokauppa Taiko ja sen asiakkaat.
Tutkielmassa yhdistetään laajasti ja vertaillen taidehistorian sekä markkinoinnin alojen tutkimusta ja syvennytään taidemarkkinoiden viimeaikaiseen kehitykseen sekä taideteosten luonteeseen luksustuotteina. Taiteen ostamista käsitellään ostoprosessin ja -motivaatioiden kautta, sekä pureudutaan Instagramiin taiteen markkinointi- ja myyntikanavana.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Taikon asiakasta sekä keräämällä visuaalinen aineisto Taikon Instagram-tililtä.
Tulosten perusteella Taikon asiakkaiden ostoprosessi on korkeaa asiakasosallistumista vaativa ja perustuu erityisesti tunneperustaiseen päätöksentekoon. Haastattelut osoittavat, että taiteen verkko-ostamiseen liittyy edelleen haasteita, ja taidetta ostetaan erityisesti sisustuksellisten tai keräilyyn ja kauneuden arvostamiseen liittyvien motivaatioiden pohjalta. Tärkeiksi vaikuttaviksi tekijöiksi nousevat ostajan arvot, taideteosten henkilökohtaisuus, omaisuuden kartuttaminen sekä tarve elämyksellisyyteen. Lisäksi Instagram- markkinoinnin tutkimus dokumentoi taiteen markkinoinnin mahdollisuuksia ja antaa viitteitä sisällön toimivuudesta ja vaikutuksista asiakassitoutuneisuuteen.
Tutkimus valottaa taiteen ostamiseen liittyviä tekijöitä ja nykytaiteen verkkokauppaa, tarkastelee taiteen ja luksuksen yhtäläisyyksiä, sekä kartoittaa taiteen markkinointia Instagramissa. Tulokset luovat pohjan laajemmille nykytaiteen verkkokaupan ja taiteen markkinoinnin jatkotutkimuksille, sekä tarjoaa näköaloja ja ideoita taidealan toiminnan kehittämiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Asiakaslähtöinen digitaalinen sisältömarkkinointi B2B-yrityksissä
Rupponen, Janita (2023)B2B-yritysten kontekstissa digitaalinen sisältömarkkinointi on muodostunut aiempaa oleellisemmaksi, sillä yritysasiakkaat kuluttavat yhä enemmän digitaalista sisältöä, ennen kuin harkitsevat yhteydenottoa myyjään. Yrityksille ... -
Taiteen nettishoppailua : dokumentaatio taiteen verkkokaupan toiminnasta digitalisoituvilla taidemarkkinoilla
Viirret, Katariina (2020)Tutkielma käsittelee taiteen verkkokauppaa uutena taiteen välityskanavana ja sen tuomia mahdollisuuksia dokumentoimalla Suomessa toimivan taiteen verkkokauppa Taikon toimintaa. -
Nykytaiteen museo Kiasman ARS17-näyttelyn verkkotaiteen kokoelma ARS17+ Online Art ja internet taiteen ympäristönä : ”Mitä tapahtuu taiteelle, kun se kohdataan museon sijaan netissä?”
Nurmesjärvi, Aino (2019)Tutkielmassa käsitellään Nykytaiteen museo Kiasman ARS17 Hello World! -näyttelyn yhteydessä lanseerattua verkkotaiteen kokoelmaa ARS17+ Online Art esimerkkinä siitä, miten museokokoelmiin voidaan hankkia internetissä ... -
Die Bedeutung der Leipziger Baumwollspinnerei für die Bildende Leipziger Gegenwartskunst : eine diskurskritische Betrachtung eines Phänomens der Gegenwartskunst
Tommila, Maaria (2012)”Leipziger Schule”-termillä nimitetty saksalainen nykytaiteen suuntaus on tullut erittäin kuuluisaksi 2000 -luvulla. Leipzigilaiset maalaustaiteilijat ovat tulleet tunnetuiksi erityisesti erilaisten taide-aiheisten artikkelien ... -
The impact of influencer credibility on purchase intention in the endorsement of sustainable products
Kiss, Réka (2021)Influencer marketing has been on the rise in recent years, and most brands have collaborated with social media influencers. Hence, scholars have studied the topic focusing on the effects of influencer credibility on brand ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.