Vähittäiskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta
Muutosnopeus kiihtyy maailmassa kovaa vauhtia ja organisaatioilla on haasteita pysytellä mukana kehittyvän teknologian, globalisaation, digitalisaation ja kaikkien näiden mukana tuomien ilmiöiden mukana. Työn murros elää vahvaa vaihetta ja tämän tuomat muutokset vaikuttavat olevan vasta alussa. Vähittäiskaupan ala elää myös muutospaineessa ja kokee kovaa kilpailua kansainvälisten markkinoiden yleistyessä Suomen maaperällä. Erityisesti erikoistavarakaupan toimijat ovat viime vuosina käyneet läpi suuria strategisia muutoksia pysyäkseen markkinoilla mukana. Yksi näistä muutoksista on verkkokaupan lanseeraus osaksi liiketoimintamallia.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin juuri erikoistavarakaupan muutosprosesseja verkkokaupan perustamiseksi sekä vähittäiskaupan murroksen ilmiöitä ja sen vaikutuksia, erityisesti digitalisaation tuomia vaikutuksia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui kahdesta yläluokasta, organisaatiomuutos sekä vähittäiskaupan murros.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää erikoistavarakaupan toimijaa keväällä 2021, joiden yritykset olivat perustaneet verkko-kaupan viimeisen kymmenen vuoden aikana osaksi liiketoimintaansa. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelun ja sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, että muutosprosessit ovat olleet strategisesti merkittäviä ja verkkokaupan muutos koettiin olevan jatkuvaa. Vähittäiskaupan murroksen vaikutukset nähtiin haasteena ja etenkin digitalisaation myötä yrityksillä on vielä muutosmatkaa ja oppimista edessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa
Mervola, Tuomas (2023)Internet on mullistanut viimeisen kahden vuosikymmenen aikana yhteiskunnan käytänteitä ja toimintatapoja. Moni asia on siirtynyt osittain tai kokonaan internetiin eli digitaaliseksi. Myös kaupankäynti on muuttunut ... -
A Customer Perspective on Omnichannel Customer Journey and Channel Usage : A Qualitative Study
Mali, Eveliina; Paananen, Tiina; Frank, Lauri; Makkonen, Markus (RWTH Aachen, 2022)This qualitative study investigates customer behavior during the omnichannel customer journey. The study aims to increase the understanding of omnichannel service environments from a customer-centric point of view. The ... -
"Pankki muodostuu ihmisen arjen ympärille, eikä ihmisen arki pankin" : digitalisaation implikaatiot pankkiorganisaation toimintaan ja johtamiseen
Takkunen, Hanna (2017)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan digitalisaation implikaatioita pankkiorganisaation toimintaan ja johtamiseen Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu 22:sta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. ... -
Hyvä ja huono johtajuus muutostilanteessa suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
Valajärvi, Kia (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia ja selittää mitkä johtajuuden ominaisuudet tai tekijät kohdeorganisaatiossa liitetään hyvään ja huonoon johtajuuteen muutostilanteessa. Sekä selvittää mitkä ... -
Muutoksen elinkaari ja jatkuvan muutoksen haasteet johtamisen näkökulmasta
Orpana, Janita (2020)Tämän kvalitatiivisesti eli laadullisesti toteutetun tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kohdeorganisaatio OP Ryhmän organisaatiomuutoksen ilmiöitä ja jatkuvan muutoksen johtamista. Tutkimuksessa tarkastellaan OP Ryhmän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.