Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorMervola, Tuomas
dc.date.accessioned2023-12-20T10:08:20Z
dc.date.available2023-12-20T10:08:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92424
dc.description.abstractInternet on mullistanut viimeisen kahden vuosikymmenen aikana yhteiskunnan käytänteitä ja toimintatapoja. Moni asia on siirtynyt osittain tai kokonaan internetiin eli digitaaliseksi. Myös kaupankäynti on muuttunut digitaaliseksi. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan. Se on osa autokaupan digitaalista transformaatiota. Digitaalinen transformaatio tarkoittaa muutosta, jota ohjaa teknologia ja joka rakentuu digiteknologiselle alustalle. Suomessa uudet autot on ennen Teslan markkinoille tuloa (2015) myyty edustusoikeuden omaavissa merkkiliikkeissä. Merkkiliikkeet ovat automerkeistä riippumattomia yhtiöitä. Niiden liiketoimintaan on kuulunut uusien autojen kauppa, käytettyjen autojen kauppa, merkkihuolto sekä rahoituspalvelut. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon saattaa muuttaa autoliiketoiminnan liiketoimintamalleja. Vertailemalla muilla aloilla jo tapahtuneita muutoksia voidaan esittää muutosskenaarioita. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon vaikuttaisi ostajiin eli asiakkaisiin, yrityksiin eli merkkiliikkeisiin, vaihtoautoliikkeisiin ja huoltoliikkeisiin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena on selvittää kirjallisuuden avulla uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan Suomessa. Tutkimuskysymys on: Miten verkkokauppa muuttaa uusien autojen kauppaa ja autoliiketoimintaa Suomessa? Autokaupan tulevaisuuden kehitykselle voidaan esittää kolme skenaariota. Yksi skenaario on Teslan ja Polestarin liiketoimintamalli. Siinä autoihin voi tutustua ja koeajaa automerkin esittelytiloissa (showroomeissa), mutta auton ostaminen tapahtuu automerkin omassa verkkokaupassa. Autot huollatetaan autonvalmistajan omassa huollossa tai riippumattomissa huolloissa. Käytetyt autot menevät käytettyjen autojen kauppaan erikoistuneille yrityksille. Toinen skenaario on, että autonvalmistajien nykyinen jälleenmyyjäverkosto pysyy entisellään. Uusien autojen myynti voi muuttua silti lähemmäksi esittelyä, kun myös tässä skenaariossa kaupanteko siirtyy verkkokauppaan. Kolmas skenaario on, että asiakkaat eivät halua ostaa niin kallista ostosta kuin autoa verkosta. Tässä skenaariossa fyysiset merkkiliikkeet jatkavat toimintaansa entisellään. Halukkaille tarjotaan mahdollisuuksia ostaa ainakin joitain tiettyjä malleja tai varusteluvaihtoehtoja suoraan verkosta.fi
dc.format.extent39
dc.language.isofi
dc.subject.othermerkkiliike
dc.subject.otherdigitaalinen transformaatio
dc.titleUusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312208418
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoautokauppa
dc.subject.ysoverkkokauppa


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot