Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Internet on mullistanut viimeisen kahden vuosikymmenen aikana yhteiskunnan käytänteitä ja toimintatapoja. Moni asia on siirtynyt osittain tai kokonaan internetiin eli digitaaliseksi. Myös kaupankäynti on muuttunut digitaaliseksi. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan. Se on osa autokaupan digitaalista transformaatiota.
Digitaalinen transformaatio tarkoittaa muutosta, jota ohjaa teknologia ja joka rakentuu digiteknologiselle alustalle. Suomessa uudet autot on ennen Teslan markkinoille tuloa (2015) myyty edustusoikeuden omaavissa merkkiliikkeissä. Merkkiliikkeet ovat automerkeistä riippumattomia yhtiöitä. Niiden liiketoimintaan on kuulunut uusien autojen kauppa, käytettyjen autojen kauppa, merkkihuolto sekä rahoituspalvelut. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon saattaa muuttaa autoliiketoiminnan liiketoimintamalleja. Vertailemalla muilla aloilla jo tapahtuneita muutoksia voidaan esittää muutosskenaarioita. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon vaikuttaisi ostajiin eli asiakkaisiin, yrityksiin eli merkkiliikkeisiin, vaihtoautoliikkeisiin ja huoltoliikkeisiin.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena on selvittää kirjallisuuden avulla uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan Suomessa. Tutkimuskysymys on: Miten verkkokauppa muuttaa uusien autojen kauppaa ja autoliiketoimintaa Suomessa?
Autokaupan tulevaisuuden kehitykselle voidaan esittää kolme skenaariota. Yksi skenaario on Teslan ja Polestarin liiketoimintamalli. Siinä autoihin voi tutustua ja koeajaa automerkin esittelytiloissa (showroomeissa), mutta auton ostaminen tapahtuu automerkin omassa verkkokaupassa. Autot huollatetaan autonvalmistajan omassa huollossa tai riippumattomissa huolloissa. Käytetyt autot menevät käytettyjen autojen kauppaan erikoistuneille yrityksille. Toinen skenaario on, että autonvalmistajien nykyinen jälleenmyyjäverkosto pysyy entisellään. Uusien autojen myynti voi muuttua silti lähemmäksi esittelyä, kun myös tässä skenaariossa kaupanteko siirtyy verkkokauppaan. Kolmas skenaario on, että asiakkaat eivät halua ostaa niin kallista ostosta kuin autoa verkosta. Tässä skenaariossa fyysiset merkkiliikkeet jatkavat toimintaansa entisellään. Halukkaille tarjotaan mahdollisuuksia ostaa ainakin joitain tiettyjä malleja tai varusteluvaihtoehtoja suoraan verkosta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vähittäiskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta
Suvanto, Saara (2021)Muutosnopeus kiihtyy maailmassa kovaa vauhtia ja organisaatioilla on haasteita pysytellä mukana kehittyvän teknologian, globalisaation, digitalisaation ja kaikkien näiden mukana tuomien ilmiöiden mukana. Työn murros elää ... -
Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
Nissinen, Ella (2020)Verkkokaupan kasvavan suosion myötä myös kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lisääntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, myös verkkokaupankäynnin tavoitteena on tehdä voittoa, ja koska asiakastyytyväisyys ... -
Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
Jussila, Jenni (2020)Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ... -
Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa
Saariaho, Kaisla (2023)Tässä pro-gradussa tarkastellaan asiakaskokemuksen muodostumista päivittäistavaran verkkokaupassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kokemuksen muodostumiseen. Lisäksi tarkastellaan, millaisia ... -
Digitalisaation vaikutukset ja haasteet asiakaspalvelussa
Rajala, Kaisa (2018)Digitalisaatio on ajankohtainen ilmiö, jota voidaan pitää jopa aikakautemme suurimpana muutosvoimana. Digitalisaation vaikutukset näkyvät koko yhteiskunnassa. Yritystasolla se vaikuttaa yrityksen kaikkiin toimintoihin, ja ...