Consumer Responses to AI-Generated Charitable Giving Ads
Arango, L., Singaraju, S. P., & Niininen, O. (2023). Consumer Responses to AI-Generated Charitable Giving Ads. Journal of Advertising, 52(4), 486-503. https://doi.org/10.1080/00913367.2023.2183285
Julkaistu sarjassa
Journal of AdvertisingPäivämäärä
2023Oppiaine
Digitaalinen liiketoiminta ja talous (painoala)MarkkinointiDigital marketing and CommunicationBasic or discovery scholarshipDigital Business and Economy (focus area)MarketingDigital marketing and CommunicationBasic or discovery scholarshipTekijänoikeudet
© 2023 the Authors
Content created by employing artificial intelligence (AI) algorithms, also known as synthetic content, promises to radically change the advertising and marketing landscape in the coming decades, presumably for the better. It is fundamental for advertising and marketing scholars and practitioners to have solid knowledge of how synthetic content is perceived by consumers before widespread adoption is promoted. Across three experimental studies we tested how consumers in charitable giving contexts reacted to advertising messages featuring content generated by an AI neural network. We show that potential donors responded differently to children’s faces when they knew they had been generated by AI. Study 1 established that awareness of the falsity of a face or its status as an AI-generated image has a negative impact on donation intentions. This negative impact is serially mediated by empathy and anticipatory guilt and empathy and emotion perception. Study 2 investigated several motives for employing AI-generated images and indicated that charities employing those images can benefit by making their ethical motives salient. Finally, Study 3 revealed that under extraordinary circumstances the use of AI images by charities is considered acceptable by consumers and is likely to lead to similar outcomes as the use of real images. Therefore, we recommend a cautious approach to the adoption of synthetic content.
...
Julkaisija
Informa UK LimitedISSN Hae Julkaisufoorumista
0091-3367Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/119029269
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1359]
Lisätietoja rahoituksesta
Data collection for this study was funded by Jyväskylä University School of Business and Economics.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla
Salonkari, Lasse (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten Applen tuotteiden markkinointivideoista koettavat aistilliset, taiteelliset sekä opettavaiset kokemukset vaikuttavat kohteena olevan kuluttajan haluun ostaa ... -
Examining the effects online targeting has on consumers' purchase decisions
Hiirsalmi, Sami (2020)Yritykset ja markkinoijat mittaavat markkinointitoimenpiteitänsä online- kanavissa päivittäin. Samanaikaisesti, toimiala on nuori ja empiiristä tutkimusta online-markkinoinnin vaikutuksista kuluttajien päätöksiin on vähän. ... -
Social eWOM in consumers´ decision-making process and the effect of COVID-19 pandemic on consumers´ social media behavior
Karjala, Pinja (2021)Sosiaalinen media on tänä päivänä olennainen osa kuluttajien päivittäistä yhteydenpitoa ja lisäksi se toimii arvokkaana tiedonlähteenä. Kuluttajat ottavat vaikutteita toisilta kuluttajilta ja enenevissä määrin vaikutteille ... -
Digitaalinen markkinointi ja asiakashankinta : asiantuntijoiden näkemykset parhaista käytännöistä pankkisektorilla
Aittola, Mirka (2022)Digitaalisen markkinoinnin sekä asiakashankinnan tulisi syystä olla jokaista organisaatiota kiinnostava aihe. Mainonnan ja asiakashankinnan muodot ovat kehittyneet valtavasti viime vuosikymmeninä. Digitaalisuus ja digitaaliset ... -
Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis
Aalto, Aleksi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.