Social eWOM in consumers´ decision-making process and the effect of COVID-19 pandemic on consumers´ social media behavior
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Sosiaalinen media on tänä päivänä olennainen osa kuluttajien päivittäistä yhteydenpitoa ja lisäksi se toimii arvokkaana tiedonlähteenä. Kuluttajat ottavat vaikutteita toisilta kuluttajilta ja enenevissä määrin vaikutteille altistutaan offline
ympäristön ohella online ympäristöissä, kuten sosiaalisessa mediassa. Toisten
kuluttajien mielipiteillä on todettu olevan merkittävä vaikutus kuluttajien ostopäätöksiin ja sosiaalinen sähköinen suusanallinen viestintä (sosiaalinen eWOM)
eli sosiaalisessa mediassa tapahtuva keskustelu tuotteista ja brändeistä on noussut esiin uutena käsitteenä, jolla on tunnistettu olevan merkittävästi anonyymista eWOM:sta poikkeavia ominaisuuksia. Tämä tutkimus tarkasteleekin sosiaalisen eWOM:in konseptia ja kuinka kuluttajat hyödyntävät sitä päätöksentekoprosessissaan. Lisäksi tutkimuksessa arvioidaan COVID-19 pandemian vaikutuksia kuluttajien sosiaalisen median käyttöön. Tutkimusaineisto kerättiin
kvalitatiivisin menetelmin puolistrukturoiduilla haastatteluilla vähittäiskaupan
kontekstissa. Aineisto sisälsi 17 haastattelua ja vastaajat olivat iältään 18-68 vuotiaita. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan kuluttajat kokevat sosiaalisen median ja sosiaalisen eWOM:n merkittävinä tiedonlähteinä ostopäätösprosessissaan. Niitä hyödynnetään erityisesti tiedon etsintä- vaiheessa ja lisäksi sosiaalinen eWOM voi olla itse tarpeen tai ostohalun herättäjä. Toisten kuluttajien lisäksi, kuluttajat kokevat sosiaalisen median vaikuttajat merkittävänä sosiaalisen
eWOM:n lähteenä. Sosiaalinen media ja sosiaalinen eWOM tiedonlähteinä on
korostunut COVID-19 pandemian aikana. Kuluttajat ovat alkaneet seuraamaan
enemmän sosiaalisen median vaikuttajia tyydyttääkseen kasvaneen sisällön kuluttamistarpeensa, jonka lisääntynyt sosiaalisessa mediassa vietetty aika ja samaan aikaan vähentynyt kuluttajien jakama sisältö ovat aiheuttaneet. Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että sosiaalisella eWOM:lla on merkittävä
vaikutus kuluttajien ostopäätöksiin ja COVID-19 pandemia on korostanut entisestään sosiaalisen median merkitystä tiedonlähteenä. Poikkeukselliset olosuhteet edellyttävät yrityksiltä mukautumista kuluttajien käyttäytymisessä tapahtuviin muutoksiin, jotta toiminta pystytään pitämään tehokkaana ja kilpailukykyisenä.
...
Social media is today an integral part of consumers´ daily communication and, in addition, it is a valuable source of information. The influencing power of peer consumers has
moved from the offline environment strongly to the online environment, including social
media. The effectiveness of traditional word-of-mouth (WOM) and electronic WOM
(eWOM) affecting consumers' purchase behavior is widely recognized. Social eWOM, an
emerging concept concerning eWOM in social media has gained interest recently and is
proposed as a separate concept from anonymous eWOM. However, conceptual
knowledge about social eWOM is lacking and it is unclear how consumers utilize it to
support their purchase decisions. Thus, this study investigates how consumers utilize social eWOM in their decision-making process. The aim of the study is to develop theoretical
knowledge about the concept of social eWOM. In addition, the effects of the COVID-19
pandemic on consumers´ social media behavior is examined. The research data consists
of semistructured interviews in a retail context including 17 participants between the ages
of 18 and 68. The main findings of the study reveal that consumers perceive social eWOM
as a significant source of information supporting their decision-making. Social eWOM is
utilized mostly in the information search- phase of the process. In addition, consumers
seek inspiration from social eWOM and it can be the trigger of the need recognition or
purchase intention. In addition to peer consumers, consumers perceive social media influencers as a significant source of social eWOM. However, the persuasive power of the
influencer is affected by several factors including authenticity and transparency. During
the COVID-19 pandemic, consumers have searched for more information about products
and brands from social media. They have begun to follow more social media influencers
when the hunger for new content has evoked because of the increased time spent on social
media and declined content shared by peer consumers. The results suggest that social
eWOM has a significant influencing power on consumers' purchase decisions and the
COVID-19 pandemic has highlighted the significance of social media as an information
source. These exceptional circumstances require companies to adapt to the changes in
consumer behavior in order to maintain their profitability and competitive advantage.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Examining the influence of consumer-to-consumer eWOM source credibility on brand awareness, purchase intention, eWOM intention, and eWOM behavior in Facebook
Krasila, Henriikka (2021)Teknologian nopea kehitys on luonut tilaa uusille sosiaalisen median alustoille ja sosiaalisille verkostoille. Tämän seurauksena kuluttajista on tullut yhä aktiivisempia erilaisissa online-yhteisöissä. Toisin sanoen, he ... -
Effects of micro-influencer marketing on Z-generation behavior
Vanha-Aho, Maija (2023)Tämä pro gradu -tutkielma tutkii suhdetta Z-sukupolveen kuuluvien kuluttajien, sosiaalisen median ja mikrovaikuttajamarkkinoinnin välillä. Tutkielma hyödyntää kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja puolistrukturoitujen ... -
Consumer behavior and marketing in the e-commerce of cosmetics
Ojanaho, Karoliina (2020)Verkkokaupan suosio on kasvanut kiihtyvästi useamman vuoden ajan. Kosmetiikan verkkokauppaa on tutkittu suppeasti aiemmissa tutkimuksissa, kuten myös sitä, miten asiakkaat saadaan ostamaan kosmetiikkaa verkkokaupan kautta. ... -
Social media and consumer power : Opportunities and challenges for digital marketing activities
Vollero, Agostino; Valentini, Chiara (Routledge, 2022)Social Media (SM) have not only become an important part of daily life for individuals, governments and organisations but have also transformed the way people work, learn, consume and socially interact. There are many SM ... -
Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis
Aalto, Aleksi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.