University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salonkari, Lasse
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten Applen tuotteiden markkinointivideoista koettavat aistilliset, taiteelliset sekä opettavaiset kokemukset vaikuttavat kohteena olevan kuluttajan haluun ostaa mainoksessa esitetty Applen tuote sekä haluun sitoutua käyttämään kyseistä tuotteita. Digitaalisen markkinoinnin yleistyessä laajasti ovat markkinoijat alkaneet huomioida myös ihmisen aisteja ja niihin vaikuttamista markkinointisisältöä tuottaessaan. Tutkimusta digitaalisesta markkinoinnista ja sen kautta ihmisen aisteihin vaikuttamisesta on tehty kuitenkin vielä hyvin rajallisesti, joten aihepiirin tutkiminen on hyvin mielenkiintoista sekä ajankohtaista. Tämän tutkimuksen kautta saatua tietoa voidaan hyödyntää niin yritys- kuin kuluttajatasolla. Tutkielman rakenne koostuu kirjallisuuskatsauksesta, joka toimii tämän tutkielman teoriapohjana. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen esitellään tutkielmaa varten toteutettu empiirinen tutkimus. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, johon osallistui yksitoista (11) kuluttajaa. Vastaajiksi valittiin ennakkotietojen perusteella henkilöitä, jotka ovat nykyisiä Applen tuotteiden käyttäjiä sekä henkilöitä, jotka eivät käytä Applen tuotteita. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että mainosvideon aistilliset, taiteelliset sekä opettavaiset tekijät ovat tärkeässä osassa siinä, miten kuluttajalle saadaan luotua ostohalukkuutta sekä halua sitoutua käyttämään mainoksessa esitettyä tuotetta. Mielenkiintoisena tekijänä tuloksista voidaan huomata mainosvideon opettavaisten tekijöiden suuri merkitys. Tuloksista esiin nousi selkeänä tekijänä se, että mainoksen opettavaisuuden puuttuessa, ei aistillisilla ja taiteellisilla kokemuksilla pystytä tarpeeksi nostamaan kohteena olevan kuluttajan osto- sekä sitoutumis-halukkuutta. ...
 
The purpose of this master's thesis is to find out how the sensory, artistic, and educational experiences of marketing videos of Apple products affect the target consumer's desire to purchase the Apple product featured in the ad and their commitment to use that product. As a digital marketing becomes more widespread marketers have begun to pay attention to the human senses and the marketing content that influences them. However, research on digital marketing and its impact on the human senses is still very limited, so the topic is very interesting and timely. The information obtained through this study can be utilized at both the business and consumer levels. The structure of the thesis consists of a literature review, which serves as the theoretical basis for this thesis. After the literature review, an empirical study which is conducted for the thesis is presented. The empirical study was conducted with a survey of eleven (11) consumers. Based on preliminary data, individuals who are current users of Apple products as well as individuals who do not use Apple products were selected as respondents. The results of the study show that the sensory, artistic and educational factors of the promotional video play an important role in making the consumer want to buy and commit to using the product featured in the advertisement. An interesting factor in the results is the great importance of the educational factors in the promotional video. A clear factor in the results was that in the absence of the educational factors of the advertisement, sensory and artistic experiences cannot sufficiently increase the target consumer’s willingness to buy and commit. ...
 
Keywords
aistillisuus taiteellisuus opettavaisuus vaikuttaminen aistit markkinointi mainonta kuluttajat mainokset digitaalinen markkinointi markkinointiviestintä video
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206153349

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Käyttäytymiseen perustuva kohdennettu mainonta verkossa : hyödyllistä sisältöä vai kuluttajan yksityisyyden rikkomista? 

    Suontama, Julia (2022)
    Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien asenteisiin kohdennettua mainontaa kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka asenne käyttäytymiseen ...
  • Digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen : laadullinen tutkimus 

    Kilkki, Ruut (2018)
    Tämän pro gradu –tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaista osaamista digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaiset tarvitsevat. Digitaalinen markkinointi on yleistynyt vauhdilla ja ottanut paikkansa perinteisen ...
  • Becoming TikTok Famous : Strategies for Global Brands to Engage Consumers in an Emerging Market 

    Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo; Asiati, Diah Isnaini (SAGE Publications, 2023)
    This study examines the effects of content characteristics (i.e., informational and emotional characteristics), language, and nonverbal information on social media engagement (SME; i.e., likes, shares, and comments) in the ...
  • Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna 

    Alasalmi, Tuula (2015)
    Perehdyn pro gradu -tutkielmassani tarinoiden käyttöön yritysten markkinointiviestinnän välineenä. 2000-luvulla tarinoista ja tarinankerronnasta puhumisen voi sanoa tulleen muotiin yritysmaailmassa, ja ilmiö on poikinut ...
  • Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona 

    Aronen, Hilkka (2015)
    Tutkimuksessa tarkastellaan urheilun sponsorointia yritysten näkökulmasta. Tarkoituksena on hahmottaa sponsorointia yritysten markkinointiviestinnän muotona ja toiminnan nykytilaa Suomessa. Tavoitteisiin päästään selvittämällä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre