Digitaalinen markkinointi ja asiakashankinta : asiantuntijoiden näkemykset parhaista käytännöistä pankkisektorilla
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Digitaalisen markkinoinnin sekä asiakashankinnan tulisi syystä olla jokaista organisaatiota kiinnostava aihe. Mainonnan ja asiakashankinnan muodot ovat kehittyneet valtavasti viime vuosikymmeninä. Digitaalisuus ja digitaaliset kanavat
ovat mahdollistaneet markkinoinnin ja asiakashankinnan sähköisissä kanavissa
eli siellä, missä nykyajan ihmiset ovat: verkossa, sovelluksissa ja alustoilla useita
tunteja päivässä. Tämän kokonaisuuden ymmärtäminen ja hyödyntäminen on
nykypäivän yrityksille haaste, mutta myös ehdoton elinehto.
Digitaalinen markkinointi on moniulotteista, ja sen toteuttaminen vaatii suunnittelua ja ammattitaitoa. Haasteita ilmenee erityisesti silloin, kun aiheeksi valitaan
pitkäaikaiset ja vaativat asiakassuhteet, kuten pankkisuhteet. Kaikki yritykset
tarvitsevat uusia asiakkaita sekä keinoja, joilla erottautua kilpailijoistaan erityisesti pankkialan kaltaisilla markkinoilla, joilla tuotteet eivät eroa toisistaan.
Tutkimuksen alussa muodostettiin kokonaiskäsitys digitaalisesta markkinoinnista, kasvuhakkeroinnista ja asiakashankinnasta ottaen huomioon kuluttajakäyttäytyminen sekä pankkisektori. Jokaisesta aihealueesta löytyy aiempaa tutkimusta, mutta aihealueita yhdistävää tutkimustietoa on vaikea löytää. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin uusi mukaileva digitaalisen markkinoinnin kehys. Tutkimuksen empiirisessä osiossa haastateltiin kuutta digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaa saaden vastauksia, jotka vahvistivat kirjallisuuskatsauksessa saatua tietoa, mutta myös rikastivat sekä yksinkertaistivat sitä. Tämän lisäksi heiltä saatiin kerättyä tietoa liittyen pankkisektorin mainontaan ja asiakashankintaan.
Tutkimus toi erinomaisen kokonaiskäsityksen digitaalisesta markkinoinnista,
asiakashankinnasta sekä pankkisektorista. Tulokset korostivat pankkisektorin
omaleimaisuutta konservatiivisena toimialana, jota vahvasti ohjaa sääntely sekä
erittäin pitkäkestoiset asiakassuhteet, joihin vaikuttaminen vaatii rohkeampaa ja
erottuvampaa mainontaa ja asiakashankintaa sekä puolestapuhujien apua.
...
Digital marketing and customer acquisition should be a key topic of interest to
every organization for a reason. Forms of advertising and customer acquisition
have evolved tremendously in recent decades. Digitalization and digital
channels have enabled marketing and customer acquisition online in electronic
channels. Modern people use mobile applications and different platforms
several hours every day. Understanding and utilizing this entity is a challenge
for today's businesses, but also an absolute lifeline.
Digital marketing is multidimensional and requires planning and professionalism in implementation. Challenges arise especially when long-term and demanding customer relationships, such as banking relationships, are in the focus. All
companies need new customers and ways of differentiating themselves from
their competitors, especially in markets such as banking, where products do not
differ from each other.
At the beginning of the study an overall understanding of digital marketing,
growth hacking, and customer acquisition was formed, considering consumer
behavior and the banking sector. There is some previous research in each topic,
but it is difficult to find research data, linking the thematic areas. Based on the
literature review, a new adaptive digital marketing framework was created. In
the empirical section of the study, six digital marketing experts were interviewed,
receiving responses that reinforced the information obtained in the literature review, but also enriched and simplified it. In addition, they were able to collect
information related to advertising and customer acquisition in the banking sector.
The study gave an excellent understanding of digital marketing, customer acquisition and the banking sector. The results underlined the distinctiveness of the
banking sector as a conservative industry strongly guided by regulation and very
long-term customer relationships, which require bolder and more distinctive advertising and customer acquisition, as well as the help of advocates.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digitaalinen sisältömarkkinointi B2B-kontekstissa : markkinoinnin asiantuntijoiden näkemykset parhaista käytännöistä
Heiskanen, Matilda (2020)Nykypäivänä markkinoinnissa on tärkeää asiakkaiden huomion ansaitseminen. Asiakkaat eivät halua kohdata päällekäyvää mainontaa, vaan mielenkiintoista, viihdyttävää ja hyödyllistä sisältöä. Sisältömarkkinointi on markkinoinnin ... -
Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis
Aalto, Aleksi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen
Wessman, Sami (2022)Sisältömarkkinointi on ollut jo useamman vuoden ajan suosittu markkinoinnin ja inbound-markkinoinnin keino yrityksille. Sisältömarkkinoinnilla pyritään lähtökohtaisesti sitouttamaan kohderyhmän edustajat yritykseen heitä ... -
Inbound marketing : practical aspects of promoting goods and services in e-commerce
Baranchenko, Yevhen; Aksom, Herman; Zhylinska, Oksana; Firsova, Svitlana; Datskova, Daryna (Sumy State University, 2019)This paper summarizes the features of the functioning of e-commerce in Ukraine. It has been proven that the activity of e-shops as important subjects of the e-commerce market is under-regulated. This leads to consumer ...