dc.contributor.author | Perämäki, Riikka | |
dc.contributor.author | Kuosmanen, Anni | |
dc.contributor.author | Tuhkala, Ari | |
dc.date.accessioned | 2023-09-28T08:59:22Z | |
dc.date.available | 2023-09-28T08:59:22Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Perämäki, R., Kuosmanen, A., & Tuhkala, A. (2023). Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen keskellä koronaviruspandemiaa. <i>Kasvatus</i>, <i>54</i>, 40-55. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.130127" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.130127</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_183242407 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89301 | |
dc.description.abstract | Keväällä 2020 yliopistot joutuivat siirtämään suurimman osan opetuksesta verkkoon koronapandemian vuoksi. Opiskeluolosuhteiden äkillinen muutos sekä pandemian pitkittyminen ovat aiheuttaneet huolta opiskelijoiden hyvinvoinnin heikkenemisestä ja sen myötä opintojen etenemisestä. Tässä artikkelissa tutkimme perheellisten ja lapsettomien opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä koronapandemian aikana syksyllä 2021. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä hyödyntäen University student engagement inventory (USEI) -mittaria, joka mittaa opintoihin kiinnittymistä kolmessa ulottuvuudessa: kognitiivinen, emotionaalinen ja behavioraalinen. Tutkimusaineisto sisälsi vastaukset 392 Jyväskylän yliopiston opiskelijalta, joista 44 oli perheellisiä ja 348 lapsettomia. Kerätty aineisto analysoitiin rakenneyhtälömallinnuksella, jonka mittamalli testattiin ensin konfirmatorisella faktorianalyysilla. Tuloksiemme mukaan perheelliset opiskelijat olivat emotionaalisesti vahvemmin opintoihinsa kiinnittyneitä kuin lapsettomat opiskelija. Muita kiinnittymiseen vaikuttaneita tekijöitä olivat opiskelijan ikä ja aloitusvuosi. Vahva emotionaalinen kiinnittyminen oli myös yhteydessä matalampaan opintojen keskeyttämisaikomukseen. Tuloksemme korostavat sitä, että yliopistojen henkilökunnan on tärkeää tarjota opiskelijoille emotionaalista tukea erilaisten kriisiaikojen aikana. | fi |
dc.description.abstract | In the spring of 2020, universities had to adapt to the COVID-19 pandemic and organise teaching and learning online. This radical change in study conditions, as well as the prolongated pandemic, caused concerns regarding students’ wellbeing and study progression. We examine university student engagement among students who are parents and those without children. We designed an online survey based on the University Student Engagement Inventory (USEI) questionnaire. The questionnaire measured engagement in three different dimensions: cognitive, emotional, and behavioural. The data contained 392 answers (students in the University of Jyväskylä of which 44 had children and 348 not). We found that emotional engagement was higher among the students with children than without, age and starting year of studies affected positively to the study engagement and higher emotional engagement predicted lower intention to suspend studies either temporarily or permanently. These results emphasise the university staff ’s ability to provide students with emotional support during crises. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatustieteellinen seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen keskellä koronaviruspandemiaa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202309285316 | |
dc.contributor.laitos | Yliopistopalvelut | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | University Services | en |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 40-55 | |
dc.relation.issn | 0022-927X | |
dc.relation.volume | 54 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 Suomen kasvatustieteellinen seura | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | opiskelumotivaatio | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | sitoutuminen (toiminta) | |
dc.subject.yso | etäopiskelu | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | perhe-elämä | |
dc.subject.yso | yhdistäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19163 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13164 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4781 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13419 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1267 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1947 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38829 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2259 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17058 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.33348/kvt.130127 | |
dc.type.okm | A1 | |