Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
Yliopisto-opiskelijat kokevat merkittäviä haasteita hyvinvoinnilleen etenkin opiskelujen alussa. Haasteita hyvinvoinnille ja opintojen edistymiselle voivat aiheuttaa esimerkiksi koetut lukemisen haasteet. Koetut lukemisen haasteet voivat aiheuttaa osittain samanlaisia haasteita lukemisessa ja oppimisessa kuin lukivaikeus. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteyttä opintojen edistymiseen. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Student Life -toimintaa ja OHO-hanketta. Tutkimukseen osallistui 281 Jyväskylän yliopiston uutta opiskelijaa, joilta kyseltiin tietoja lukemisen taidoista. Aineistosta muodostettiin faktoreita kategorisella pääkomponenttianalyysillä. Muodostetut faktorit normitettiin z-pisteiksi, jonka jälkeen osallistujat jaoteltiin klusterianalyysillä koettujen lukemisen haasteiden tason perusteella klustereihin. Klustereiden yhteyttä ensimmäisenä vuotena kertyneisiin opintopisteisiin verrattiin varianssianalyyseillä. Tutkittavat jakautuivat koettujen lukemisen haasteiden tason perusteella kolmeen klusteriin, mutta kaikkia osallistujia tarkasteltaessa koetuilla lukemisen haasteilla ei ollut yhteyttä ensimmäisenä vuotena kertyneisiin opintopisteisiin. Sukupuolittain tutkittaessa huomattiin, että uudet miesopiskelijat saivat sitä vähemmän opintopisteitä mitä suuremmaksi he arvioivat lukemisen haasteensa. Tulokset vahvistavat osittain aikaisempaa tutkimusnäyttöä siitä, että koetut lukemisen haasteet ovat mahdollinen uhka opinnoissa menestymiselle ja niiden edistymiselle. Uusille yliopisto-opiskelijoille, joilla on koettuja lukemisen haasteita, on syytä tarjota tukea opiskeluun.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
Viiliäinen, Milja (2020)Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. ... -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
Kurki, Camilla (2019)Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana oli tutkia Jyväskylän yliopistossa kehitetyn hyvis–toimintamallin mahdollisuuksia opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen, sekä tarkastella sitä, ... -
Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
Hirvonen, Anniina (2020)Stressi on varsin yleinen ilmiö yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Opiskelijoille stressiä voivat aiheuttaa erilaisten opintoihin liittyvien asioiden lisäksi elämänvaiheeseen liittyvät muutokset. Liiallisella stressillä ... -
Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen keskellä koronaviruspandemiaa
Perämäki, Riikka; Kuosmanen, Anni; Tuhkala, Ari (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Keväällä 2020 yliopistot joutuivat siirtämään suurimman osan opetuksesta verkkoon koronapandemian vuoksi. Opiskeluolosuhteiden äkillinen muutos sekä pandemian pitkittyminen ovat aiheuttaneet huolta opiskelijoiden hyvinvoinnin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.