Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Stressi on varsin yleinen ilmiö yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Opiskelijoille stressiä voivat aiheuttaa erilaisten opintoihin liittyvien asioiden lisäksi elämänvaiheeseen liittyvät muutokset. Liiallisella stressillä voi olla laajoja negatiivisia vaikutuksia hyvinvoinnille. Opiskelijat haluavat tukea stressinhallintaan. Apua stressinhallintaan voidaan tarjota erilaisilla ohjelmilla.
Tämän Pro Gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston HYVY-Akateeminen opiskelukyky- kurssille vuosina 2019-2020 osallistuneiden opiskelijoiden näkemyksiä kurssista liittyen stressiin ja stressinhallintaan. HYVY-kurssi on Jyväskylän yliopiston toteuttama hyvinvointia ja akateemista opiskelukykyä tukeva kurssi. Tutkimusaineistona käytettiin kurssille osallistuneiden opiskelijoiden kirjoittamia reflektoiva lopputehtäviä, jotka olivat osa kurssin suorittamista. Tutkittavat (N=40) olivat suorittaneet kurssin lukuvuoden 2019-2020 aikana. Aineiston analysointi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tulosten perusteella HYVY-kurssi nähtiin mahdollisuutena oppia erilaisia keinoja, joilla vaikuttaa kokemaansa stressiin. Olennaiseksi koettiin stressiä aiheuttavien ajattelutapojen ja arjen toimintatapojen tunnistaminen ja kehittäminen. Yleisesti kurssin koettiin tarjoavan hyödyllistä tietoja ja vinkkejä. Ryhmäkeskustelujen ja itsenäisten tehtävien avulla sai uusia näkökulmia, pääsi syventymään aiheisiin ja oppi itsestään.
Opiskelijoiden stressille on erilaisia syitä. Niihin on mahdollista vaikuttaa tarjoamalla opiskelijoille monipuolisesti erilaisia keinoja. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää laajalti stressinhallintaa ja hyvinvointia edistävien ohjelmien suunnittelussa ja toteutuksessa. Niitä voidaan myös käyttää yliopiston toimintatapojen kehittämiseen enemmän opiskelijoiden hyvinvointia edistäväksi.
...
Stress is a common phenomenon among university students. The causes of stress can be related to studies or changes that are typical in the stage of life. Excessive stress can be harmful for one’s well-being. Students hope for support in stress management skills. It is possible to support the students with different programs.
The aim of this thesis was to investigate the views of the HYVY course among the students of University of Jyväskylä who had participated to the course during the academic year 2019-2020.The aim was to investigate the views related to stress and stress management. HYVY-course is a wellbeing and study ability course provided by University of Jyväskylä. The data consisted of reflective final assignments written by students as part of the course participation. The participants (N=40) had taken the course during the academic year 2019-2020. The data was analyzed with the qualitative content analysis method.
The results suggest that students could learn different means to affect their perceived stress. Recognizing and developing the stress-causing mindset and ways of acting were considered important. In general the course provided useful information and tips. Group discussions and independent assignments enabled students to gain new perspectives, depend the information and learn more about themselves.
There are different causes of stress among university students. It is possible to impact these causes by providing various tools in different ways. The results of this study can be used widely in planning and implementing stress-management and wellbeing programs. In addition it can be used in developing procedure for promoting well-being in universities
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Embodied ACT : hyväksymis- ja omistautumisterapiaan ja kehollisiin läsnäoloharjoituksiin perustuva ryhmäinterventio yliopisto-opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa
Heikkilä, Anni; Ollgren, Jasmine (2019)Suomalaisilla yliopisto-opiskelijoilla esiintyy aiempaa enemmän hyvinvoinnin ongelmia. Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opinnoissa edistymisen takaamiseksi tarjolla tulee olla tehokasta tukea hyvinvointiin. Yliopisto-opiskelijoiden ... -
Yliopisto-opiskelijoiden kokema stressi ja opiskelukuormituksesta palautuminen
Liikala, Krista; Sivula, Sanna (2017)Tutkimuksessa selvitettiin Jyväskylän yliopiston toisen ja neljännen vuosikurssin opiskelijoiden kokemaa stressiä ja opiskelukuormituksesta palautumista. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Student Life -rahoitteista ... -
Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
Kilkki, Pekka (2020)Yliopisto-opiskelijat kokevat merkittäviä haasteita hyvinvoinnilleen etenkin opiskelujen alussa. Haasteita hyvinvoinnille ja opintojen edistymiselle voivat aiheuttaa esimerkiksi koetut lukemisen haasteet. Koetut lukemisen ... -
Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen keskellä koronaviruspandemiaa
Perämäki, Riikka; Kuosmanen, Anni; Tuhkala, Ari (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Keväällä 2020 yliopistot joutuivat siirtämään suurimman osan opetuksesta verkkoon koronapandemian vuoksi. Opiskeluolosuhteiden äkillinen muutos sekä pandemian pitkittyminen ovat aiheuttaneet huolta opiskelijoiden hyvinvoinnin ... -
”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
Kurki, Camilla (2019)Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana oli tutkia Jyväskylän yliopistossa kehitetyn hyvis–toimintamallin mahdollisuuksia opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen, sekä tarkastella sitä, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.