Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen COVID-19 pandemian varjossa
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Perheellisten ja lapsettomien opiskelijoiden arki koostuu erilaisista osa-alueista ja haastaa heitä eri tavoin. COVID-19 pandemian aikaiset opintojen haasteet korostavat kiinnittymisen tutkimisen tärkeyttä, sillä opintoihin kiinnittymisen on todettu olevan yhteydessä esimerkiksi opintojen etenemiseen sekä toisaalta opintojen keskeyttämiseen. Selvitimme yliopisto-opintoihin kiinnittymisen tilaa University Students Engagement Inventory (USEI) -mittarin avulla. Tutkimus osoitti, että perheelliset opiskelijat ovat vahvemmin opintoihinsa kiinnittyneitä kuin lapsettomat opiskelijat. Tämä voi johtua siitä, että etäopetusjärjestelyt helpottavat perheellisiä opiskelijoita eri elämän osa-alueiden yhdistämisen suhteen, jolloin he voivat paremmin myös kiinnittyä opintoihinsa. Lapsettomia opiskelijoita puolestaan haastaa erityisesti motivaation puute, joka mahdollisesti kumpuaa sosiaalisten kontaktien vähenemisestä pandemia-aikana.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4353]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutiot opintoihin liittyvissä onnistumis- ja epäonnistumistilanteissa
Humalamäki, Netta (2020)Tässä tutkielmassa käsiteltiin yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutioita eli syypäätelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kausaaliattribuutioita yliopisto-opiskelijat antavat opinnoissaan ... -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
Yliopisto-opiskelijoiden kokemukset viisaista ratkaisuistaan ja oppimistuloksistaan
Sirkemaa, Nelli (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden omia kokemuksia tilanteista, joissa he olivat tehneet viisaita ratkaisuja. Tutkimuksessa myös selvitettiin tarkemmin, millaisia nämä ratkaisut olivat. ... -
Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
Kilkki, Pekka (2020)Yliopisto-opiskelijat kokevat merkittäviä haasteita hyvinvoinnilleen etenkin opiskelujen alussa. Haasteita hyvinvoinnille ja opintojen edistymiselle voivat aiheuttaa esimerkiksi koetut lukemisen haasteet. Koetut lukemisen ... -
Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan
Ålgars, Taru (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä opiskeluun liittyvät tekijät tukevat ja kuormittavat yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja -kykyä, heidän kokemustensa mukaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten ...