Show simple item record

dc.contributor.authorPerämäki, Riikka
dc.contributor.authorKuosmanen, Anni
dc.contributor.authorTuhkala, Ari
dc.date.accessioned2023-09-28T08:59:22Z
dc.date.available2023-09-28T08:59:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationPerämäki, R., Kuosmanen, A., & Tuhkala, A. (2023). Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen keskellä koronaviruspandemiaa. <i>Kasvatus</i>, <i>54</i>, 40-55. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.130127" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.130127</a>
dc.identifier.otherCONVID_183242407
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89301
dc.description.abstractKeväällä 2020 yliopistot joutuivat siirtämään suurimman osan opetuksesta verkkoon koronapandemian vuoksi. Opiskeluolosuhteiden äkillinen muutos sekä pandemian pitkittyminen ovat aiheuttaneet huolta opiskelijoiden hyvinvoinnin heikkenemisestä ja sen myötä opintojen etenemisestä. Tässä artikkelissa tutkimme perheellisten ja lapsettomien opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä koronapandemian aikana syksyllä 2021. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä hyödyntäen University student engagement inventory (USEI) -mittaria, joka mittaa opintoihin kiinnittymistä kolmessa ulottuvuudessa: kognitiivinen, emotionaalinen ja behavioraalinen. Tutkimusaineisto sisälsi vastaukset 392 Jyväskylän yliopiston opiskelijalta, joista 44 oli perheellisiä ja 348 lapsettomia. Kerätty aineisto analysoitiin rakenneyhtälömallinnuksella, jonka mittamalli testattiin ensin konfirmatorisella faktorianalyysilla. Tuloksiemme mukaan perheelliset opiskelijat olivat emotionaalisesti vahvemmin opintoihinsa kiinnittyneitä kuin lapsettomat opiskelija. Muita kiinnittymiseen vaikuttaneita tekijöitä olivat opiskelijan ikä ja aloitusvuosi. Vahva emotionaalinen kiinnittyminen oli myös yhteydessä matalampaan opintojen keskeyttämisaikomukseen. Tuloksemme korostavat sitä, että yliopistojen henkilökunnan on tärkeää tarjota opiskelijoille emotionaalista tukea erilaisten kriisiaikojen aikana.fi
dc.description.abstractIn the spring of 2020, universities had to adapt to the COVID-19 pandemic and organise teaching and learning online. This radical change in study conditions, as well as the prolongated pandemic, caused concerns regarding students’ wellbeing and study progression. We examine university student engagement among students who are parents and those without children. We designed an online survey based on the University Student Engagement Inventory (USEI) questionnaire. The questionnaire measured engagement in three different dimensions: cognitive, emotional, and behavioural. The data contained 392 answers (students in the University of Jyväskylä of which 44 had children and 348 not). We found that emotional engagement was higher among the students with children than without, age and starting year of studies affected positively to the study engagement and higher emotional engagement predicted lower intention to suspend studies either temporarily or permanently. These results emphasise the university staff ’s ability to provide students with emotional support during crises.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.titlePerheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen keskellä koronaviruspandemiaa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309285316
dc.contributor.laitosYliopistopalvelutfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosUniversity Servicesen
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange40-55
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.volume54
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Suomen kasvatustieteellinen seura
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysoopiskelumotivaatio
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysositoutuminen (toiminta)
dc.subject.ysoetäopiskelu
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoperhe-elämä
dc.subject.ysoyhdistäminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19163
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4781
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13419
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1267
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1947
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38829
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2259
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17058
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33348/kvt.130127
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright