Quiet eye -harjoittelun yhteys motoristen perustaitojen kehittymiseen
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Quiet-eye eli hiljaisen silmän harjoittelun yhteyksiä motoristen perustaitojen kehittymiseen. Quiet eye on katseenhallintaa, joka on viimeinen fiksaatio eli silmän liike haluttuun kohteeseen juuri ennen liikkeen tuottamista. Tutkielma pyrkii vastaamaan kysymyksiin: Voidaanko motorisen perustaidon tekniikan harjoitteluun sisällytetyllä Quiet eye -harjoittelulla saada aikaan merkittävää kehitystä ja hyötyä pelkkään tekniikan harjoitteluun ja eroaako motorisesti heikkojen, keskivertaisten ja taitavien visuaalinen toiminta keskenään suoritushetkellä?
Yksi merkittävimmistä huomioista käytetyn kirjallisuuden perusteella on se, että urheilulajispesifien taitojen tekniikkaharjoitteluun sisällytettävällä Quiet eye-harjoittelulla voidaan saada aikaan merkittävää etua tähtäys- ja heittotaidoissa sekä kiinniottotaidoissa pelkän tekniikan harjoitteluun verrattuna. Toinen merkittävä huomio on se, että aloittelijoiden ja taitavien henkilöiden hiljaisen silmän toiminta erosi merkittävästi. Taitavien henkilöiden Quiet eye -kestot olivat pidempiä kuin aloittelijoilla.
Kirjallisuuden perusteella Quiet eye -harjoittelusta on merkittävää etua urheilulajispesifissä tekniikkaharjoittelussa. Eri urheilulajit pitävät sisällään monia motorisia perustaitoja, joten Quiet eye -harjoittelun sisällyttäminen esimerkiksi koulujen liikunnanopetukseen on pohdittava. Tulevaisuudessa tutkimusta tulisi laajentaa eri motorisiin taitoihin, urheilulajeihin sekä eri ikäisten lasten ja nuorten motoristen taitojen kehittämiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Odotitko sinä minua?" : ekaluokkalaisten motoristen perustaitojen kehittäminen ja sosiaalisten taitojen tukeminen liikuntaintervention keinoin
Joro, Annemari; Liukkonen, Sirpa (2016)TIIVISTELMÄ Liukkonen, Sirpa ja Joro, Annemari 2016. ”Odotitko sinä minua?” Ekaluokkalaisten motoristen perustaitojen kehittäminen ja sosiaalisten taitojen tukeminen liikuntaintervention keinoin. Liikuntakasvatuksen ... -
Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana
Kinnunen, Mika; Rahomäki, Eero (2011)Kinnunen, Mika & Rahomäki, Eero 2011. Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivi-suuden kehittyminen yläkoulun aikana. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, 97 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida peruskoulun ... -
3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
Hurskainen, Topi; Hyötyläinen, Konsta (2022)Kolmen vuoden seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 3–7-vuotiaana mitatut motoriset taidot ovat yhteydessä 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa 3–7-vuotiaiden ... -
Pihatrampoliini lasten motoristen perustaitojen kehittäjänä
Viitamaa, Kirsi (2014)Viitamaa Kirsi (2014). Pihatrampoliini lasten motoristen perustaitojen kehittäjänä. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 65 s., 2 liitettä. Varhaislapsuus on ihmisen ... -
Erilaisissa liikuntaympäristöissä liikkuvien esikoululaisten motoristen perustaitojen kehitys
Koskinen, Juha (2015)Juha Koskinen (2015). Erilaisissa liikuntaympäristöissä ulkoilevien esikoululaisten motoristen perustaitojen kehitys. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 52s., 3 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.