"Odotitko sinä minua?" : ekaluokkalaisten motoristen perustaitojen kehittäminen ja sosiaalisten taitojen tukeminen liikuntaintervention keinoin
Päivämäärä
2016TIIVISTELMÄ
Liukkonen, Sirpa ja Joro, Annemari 2016. ”Odotitko sinä minua?” Ekaluokkalaisten motoristen perustaitojen kehittäminen ja sosiaalisten taitojen tukeminen liikuntaintervention keinoin. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 65s, 9 liitesivua.
Tämän pro gradu työn tarkoituksena oli tutkia liikuntaintervention keinoin motoristen taitojen kehittymistä ja autonomian, pätevyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia. Tähän pyrittiin luomalla oppimisympäristö sellaiseksi, jossa lapset saavat positiivisia kokemuksia ja onnistumisen elämyksiä. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitä asioita tulee huomioida järjestettäessä koulunkäyntiä tukevaa liikuntakerhoa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2015 järjestetystä liikuntakerhosta ensimmäisen luokan oppilaille, joilla oli heikot motoriset tai sosiaaliset taidot. Kerhokertoja oli yhteensä neljätoista. Tutkimusryhmässä oli 12 ensimmäisen luokan oppilasta neljältä eri luokalta. Aineistonkeruumenetelmänä oli aktivoiva osallistuva havainnointi ja tämän pohjalta tutkijat pitivät päiväkirjaa liikuntakerhosta. Neljästätoista kerhokerrasta kuusi videoitiin havainnoinnin tueksi. Oppilaille tehtiin myös osittain Nummisen (1995) APM-testistö motoristen taitojen kehittymisen seuraamisen perustaksi. Testi tehtiin oppilaille kaksi kertaa, ensimmäinen kerta liikuntakerhon alussa ja toinen kerta liikuntakerhon lopussa. Kerhon loputtua lasten vanhemmilta kysyttiin sekä lasten opettajia haastateltiin kerhokokemuksista, sen toiminnasta sekä mahdollisista muutoksista lasten motorisissa perustaidoissa. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua, luokittelua ja tulkintaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että tukiopetustyyppisellä liikuntakerholla voidaan vaikuttaa lasten motorisiin taitoihin sekä autonomian, pätevyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksiin. Liikuntakerhon toteutuksessa turvallisella oppimisympäristöllä ja positiivisella ilmapiirillä oli suuri merkitys. Kun lapset kokivat, että heitä kuunnellaan, ymmärretään ja ollaan läsnä, uskalsivat he ilmaista itseään rohkeasti. Lasten ilo ja innostuneisuus sekä periksi antamattomuus lisääntyivät ja näitä ominaisuuksia tarvitaan uusien ja vaikeiden asioiden harjoitteluun ja oppimiseen. Mielenkiintoista oli havaita myös se, kuinka lapset, joilla oli suuria vaikeuksia normaalissa luokkatilanteessa toimivat liikuntakerhossa innokkaasti ja sosiaalisesti.
...
ABSTRACT
Liukkonen, Sirpa ja Joro, Annemari 2016. ” Did you wait me? The development of fundamental movement skills and supporting of social skills by means of exercise intervention amongst first graders. The department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master´s thesis in Sports Pedagogy, 65pp, 9 appendicies.
The purpose of this master thesis was to research by the means of exercise intervention, the development of fundamental movement skills and the experience of autonomy, competence and social cohesion. This was pursued by creating an environment of learning where children perceived positive experiences and feelings of success. We also tried to find out what things must be considered when a physical education club, which supports studying, is set up.
The empirical data for this research was gathered from a physical education club for the first graders who had weak motor or social skills in spring 2015. The club assembled 14 times. In the research group there were 12 first graders from 4 different classes. The method for collecting empirical data for this research was activating participatory observation, and researchers kept furthermore a diary of the exercise club. Out of 14 gatherings six were videotaped to support observation. The pupils tested partly APM-test battery of Numminen (1995) the basis of observations development of the motor skills. The test was done two times. The first was in the beginning and the second at the end of the club. When the club was closed down, the parents were asked and teachers interviewed about the experiences of the club and about the activities and possible changes in fundamental motor skills. The empirical data was analysed by themes, classes and interpretation.
The research results indicated that a school physical education club can influence a child`s motor skills as well as experiences of autonomy, competence and social cohesion. In the implementation of such a club, a safe learning environment and a positive atmosphere have a great significance. When children realised that they will be heard and understood and someone is there with them, they had the courage to express themselves without fear. The children´s joy and enthusiasm and sense the perseverance increased. These qualities needed to learn and practise and study new and difficult things. It was also interesting to observe the children, who had great difficulties in a normal classroom, to be working in the club enthusiastically and socially.
...
Muu nimeke
Ekaluokkalaisten motoristen perustaitojen kehittäminen ja sosiaalisten taitojen tukeminen liikuntaintervention keinoinAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pihatrampoliini lasten motoristen perustaitojen kehittäjänä
Viitamaa, Kirsi (2014)Viitamaa Kirsi (2014). Pihatrampoliini lasten motoristen perustaitojen kehittäjänä. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 65 s., 2 liitettä. Varhaislapsuus on ihmisen ... -
3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
Hurskainen, Topi; Hyötyläinen, Konsta (2022)Kolmen vuoden seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 3–7-vuotiaana mitatut motoriset taidot ovat yhteydessä 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa 3–7-vuotiaiden ... -
Kodin maantieteellisen sijainnin ja alueen asukastiheyden yhteys lasten motoristen taitojen tasoon ja kehitykseen
Haapala, Siiri; Hurtig, Jeremias (2021)Motoriset perustaidot ovat perusta kaikelle liikkumiselle. Ne tukevat fyysistä kasvua ja mahdollistavat erilaisten liikuntamuotojen harrastamisen myöhemmin elämässä. Ympäristötekijöillä on merkitystä lapsen motoristen ... -
Vanhempien ja kotiympäristön merkitys 3–6 -vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehityksessä
Gustafsson, Jenny (2021)Motorisella kehityksellä viitataan motoristen taitojen jatkuvaan muutokseen pitkin elinkaarta, jolloin yksilön kehitys etenee yksinkertaisista motorisista liikkeistä, organisoituihin ja monimutkaisempiin motoristen ... -
Lapsen motoristen taitojen yhteys fyysiseen aktiivisuuteen
Leirisalo, Sanni; Joensuu, Heta (2023)Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää lasten motoristen taitojen yhteyttä lasten ja huoltajien arvioihin lapsen fyysisestä aktiivisuudesta.
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.