3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kolmen vuoden seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 3–7-vuotiaana mitatut motoriset taidot ovat yhteydessä 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa 3–7-vuotiaiden lasten motorisia taitoja ja vertailla sukupuolten välisiä eroja. Lisäksi halusimme saada tietoa 6–10-vuotiaiden lasten fyysisestä aktiivisuudesta, sukupuolten välisistä eroista sekä täyttyivätkö liikuntasuositukset. Tämä kolmen vuoden seurantatutkimus liittyy vuosina 2018–2020 toteutetun Liikkuva Perhe - hankkeen tutkimusaineistoon. Liikkuva perhe -tutkimus on jatkoseuranta Taitavat tenavat - tutkimukselle, joka käynnistettiin vuonna 2015. Otokseen valikoitui lopulta yhteensä 425 lasta, joista poikia oli 204 ja tyttöjä 221. Taitavat tenavat -hankkeessa lasten liikkumistaitoja ja välineenkäsittelytaitoja mitattiin TGMD-3 testistöllä sekä tasapainotaitoja KTK-testistöllä. Liikkuva perhe -hankkeessa lasten fyysistä aktiivisuutta mitattiin objektiivisesti lasten käyttämän kiihtyvyysanturimittarin (UKK RM42) avulla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla (IBM SPSS Statistics 24). Aineiston kuvailemiseen käytettiin keskiarvoja (ka), keskihajontaa (kh) sekä prosenttiosuuksia (%). Sukupuolten välisiä eroja tarkasteltiin t-testillä. Motoristen perustaitojen yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen tarkasteltiin osittaiskorrelaatiokertoimella (r). Tutkimustulokset osoittivat lasten motoristen perustaitojen olleen paremmalla tasolla, mitä vanhempia he olivat. Motoristen taitojen osalta tytöt olivat poikia tilastollisesti merkitsevästi parempia liikkumistaidoissa ja vastaavasti pojat olivat tyttöjä parempia välineenkäsittelytaidoissa. Fyysisessä aktiivisuudessa lasten paikallaanoloaika lisääntyi ja fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärä sekä erityisesti lasten kevyt liikkuminen vähenivät iän myötä. Myös MVPA:n määrä väheni hieman vanhemmilla lapsilla. Pojilla hyvät välineenkäsittelytaidot, TGMD-summa sekä tasapainotaidot 3–7-vuotiaana vähensivät heidän paikallaanoloaikaansa 6–10-vuotiaana. Varhaislapsuuden liikkumistaidot ja TGMD-summa korreloivat positiivisesti MVPA:n määrään niin tytöillä kuin pojilla. Vastaavasti välineenkäsittelytaidot korreloivat positiivisesti ainoastaan pojilla. Tämän seurantatutkimuksen tulokset osoittivat, että lasten paremmat motoriset taidot lisäävät heidän fyysistä aktiivisuuttaan myöhemmällä iällä. Motoristen taitojen kehittäminen tulisi siis ottaa huomioon jo aikaisessa vaiheessa lasten kehittymisessä niin vanhempien kuin varhaiskasvatuksen toimesta.
...
The purpose of this longitudinal study was to study how the motor skills, measured at the ages 3–7, are associated to the physical activity, measured at the ages 6–10. Furthermore, the purpose was to examine the motor skills of 3–7-year-old-children and compare the results between genders and, additionally, physical activity of 6–10-year-old-children, differences between genders and are the physical activity recommendations fulfilled. This longitudinal study is part of the research project of Liikkuva perhe-project, conducted from 2018 to 2020. The research is a continuation of the Taitavat tenavat-study, which was established in 2015. The sample consisted of 425 children, 204 of these children were boys and 221 were girls. In the Taitavat tenavat-study, the locomotor skills and the object control skills were measured with TGMD-3. The balance skills were measured utilizing KTK. In the Liikkuva perhe-study, the physical activity of the children was measured objectively, utilizing an acceleration indicator (UKK RM42). The data of this study was analyzed using SPSS (IBM SPSS Statistics 24). Descriptive methods as means, standard deviation and percentages. The Pearson correlation coefficient (r) was utilized to inspect the connection between the motor skills and the physical activity. The results indicated that the children’s motor skill levels increased along the age. Furthermore, girls were statistically better in locomotor skills than boys. Respectively, boys were statistically better in object control skills than girls. Considering physical activity, the sedentary time increased and the overall amount of physical activity, especially light physical activity, decreased along the age. Also, the amount of MVPA decreased slightly with older children. Object control skills, TGMD-sum and balance skills were factors in decreasing the sedentary time of boys. Locomotor skills and TGMD-sum correlated positively towards the amount of MVPA with both genders. The object control skills correlated positively only with the boys, respectively. Based on this study, it can be concluded that better motor skills play an important role in increasing the amount of physical activity of children later in their life. Thus, developing motor skills should be noted in the early stages in the life of a child, from the perspective of parents and early childhood education.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Kodin maantieteellisen sijainnin ja alueen asukastiheyden yhteys lasten motoristen taitojen tasoon ja kehitykseen
Haapala, Siiri; Hurtig, Jeremias (2021)Motoriset perustaidot ovat perusta kaikelle liikkumiselle. Ne tukevat fyysistä kasvua ja mahdollistavat erilaisten liikuntamuotojen harrastamisen myöhemmin elämässä. Ympäristötekijöillä on merkitystä lapsen motoristen ... -
Lapsen motoristen taitojen yhteys fyysiseen aktiivisuuteen
Leirisalo, Sanni; Joensuu, Heta (2023)Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää lasten motoristen taitojen yhteyttä lasten ja huoltajien arvioihin lapsen fyysisestä aktiivisuudesta. -
Motoristen virstanpylväiden yhteys 4–7-vuotiaana mitattuihin motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
Laukkanen, Suvi (2020)Tässä tutkimuksessa tutkittiin, onko terveiden vauvojen motorisella kehityksellä yhteyttä 4–7-vuotiaana mitattuihin motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi selvitettiin tyttöjen ja poikien motoristen ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia (2021)Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.