Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata ja tunnistaa erilaisia johtajuuskuvan rakentamiseen liittyviä toimintoja ja tutkia niiden taustalla esiintyviä johtajuuskuvan arvopohjaa rakentavia diskursseja. Näitä tavoitteita lähestyttiin kahden tutkimuskysymyksen kautta aineistolähtöisesti. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin tulkitsevaa diskurssianalyysiä hyödyntäen ja tarkastelu tehtiin multimodaalisuuden ja visuaalisuuden käsitteiden kautta. Tutkimuksen aineisto rakentuu Sanna Marinin Instagramiin @sannamarin julkaistuista valokuvista, jotka ajoittuvat tämän pääministerikauden ajalle 10.12.2019 - 31.12.2022. Diskurssianalyysi pitää sisällään tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen ja tieteenfilosofisena lähestymistapana toimii sosiaalinen konstruktionismi.
Tutkimuksessa havaittiin, että johtajuuskuvaa rakennetaan yhteisesti hyväksyttyjen arvojen ja kollektiivisten käsitteiden mukaan siten, että se parhaiten edustaisi historialliskulttuurisessa kontekstissa muodostuvia käsityksiä siitä, mitä (hyvä) johtajuus tarkoittaa, mitä ominaisuuksia johtajalla kuuluu olla ja miten tämän tulisi käyttäytyä. Tutkimuksen aikana tunnistettiin yhteensä neljä johtajuuskuvaviestintästrategiaa, joilla johtaja rakentaa johtajuuskuvaansa multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tunnistettiin tässä viestinnässä diskursiivisesti korostuva ja rakentuva arvopohja, josta myös aiemmat viestintästrategiat paljolti ammentavat. Tutkimuksen havainnot myös tukevat vallitsevaa käsitystä siitä, että johtajuus on sosiaalisessa todellisuudessa kulttuurisesti ja historiallisesti rakentuva ilmiö, josta kaikilla on yhteisten kollektiivisten käsitysten lisäksi myös oma henkilökohtainen omien kokemuksien perusteella muokkautuva käsitys. Toisin sanoen siis tutkimus löysi vastauksen jo tutkielman nimessä esitettyyn kysymykseen: kyllä, johtajuus on katsojan silmissä.
Johtajuuskuvan merkitys nykypäivän läntisten demokratioiden ja pohjoismaiden poliittisessa kontekstissa on kasvanut multimodaalisuuden lisääntyessä ja sosiaalisten medioiden laajan suosion myötä yhä suuremmaksi. Politiikan personalisaatio keskittää huomion puolueista enemmän yksittäisiin poliittisiin johtajahahmoihin ja heidän äänensä kantaa kauas johtajuusviestinnän kentällä. Tämän tutkimuksen mukaan juuri poliittiset johtajat ovat osanneet tehokkaasti hyödyntää sosiaalisen median vaikutusta oman johtajuuskuvansa rakentamisessa autenttisuuden avulla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Pasanen, Janika (2020)Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota ... -
Stigmatisoiva kommentointi sosiaalisessa mediassa : diskurssianalyysi liittyen Helsinki Prideen
Mäkinen, Ella-Roosa (2023)Tutkimuksen aihe on Helsinki Prideen kohdistuva stigmatisoiva kommentointi viestipalvelu X:ssä. Tutkimuksen tavoitteena on siis selvittää, minkälaisia stigmatisoivia diskursseja liittyen Helsinki Prideen sosiaalisen median ... -
Sosiaalisessa mediassa esiintyviä mainoksia koskevia diskursseja ja kieli-ideologioita
Turunen, Anne (2022)Suomalaiset toivovat usein etenkin julkisilta, ammattimaisesti laadituilta teksteiltä kielellistä esimerkillisyyttä ja ”oikeakielisyyttä”. Tässä tutkimuksessa selvitän, puhuvatko maallikot samansuuntaisesti myös sosiaalisessa ... -
Postmoderni isyys sosiaalisessa mediassa
Arjoranta, Sanni (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tehtävänä on selvittää, miten isyyttä rakennetaan sosiaalisen median Instagram-sovelluksen reels-videoilla. Tutkimuksessa tarkastelen kolmen eri isän tekemiä videoita, joita aineistossa on ... -
Varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen : tarkastelussa päiväkodin johtajien tuottamat diskurssit
Autioniemi, Hanna-Mari (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä päiväkodin johtajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuvata ja ymmärtää varhaiskasvatuksen laadun kehittämiseen liittyviä ...