Varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen : tarkastelussa päiväkodin johtajien tuottamat diskurssit
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä päiväkodin johtajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuvata ja ymmärtää varhaiskasvatuksen laadun kehittämiseen liittyviä diskursseja sekä tarkastella diskursseissa rakentuvia päiväkodin johtajan toimija-asemia.
Tutkimuksen teoreettis-metodologisena viitekehyksenä toimi sosiaalinen konstruktionismi ja tutkimus toteutettiin diskurssintutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla erään kaupungin kunnallisten ja yksityisten päiväkotien johtajia. Kerätty aineisto analysoitiin diskurssianalyysin avulla.
Tutkimuksessa päiväkodin johtajien puheesta tunnistettiin kolme diskurssia jäsentämään varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä: laadun kehittäminen yhteisenä tahtotilana, laadun kehittäminen johtajan ratkaisukeskeisyytenä sekä laadun kehittäminen johtajan voimattomuutena. Diskursseissa päiväkodin johtajalle rakentui kolme toimija-asemaa: mahdollistaja, yhteisön jäsen ja olosuhteiden armoilla olija.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että laadun kehittäminen vaatii jaettua pedagogista johtajuutta, jonka myötä käydään pedagogista keskustelua sekä kehitetään työyhteisön osaamista. Johtajalta edellytetään johtamisosaamista laadun kehittämistä tukevien rakenteiden luomiseen ja laadun kehittämistä tukevan toimintakulttuurin rakentamiseen osin haastavassa toimintaympäristössä. Päiväkodin johtajan positiivinen asenne tulevaisuutta kohtaan sekä ratkaisukeskeisyys auttavat laadun kehittämistä tukevien toimintojen ylläpitämisessä, mutta ne eivät poista erityisesti niitä rakenteellisia tekijöitä, jotka haastavat varhaiskasvatuksen laadun kehittämisen. Tutkimus antoi uutta tietoa varhaiskasvatuksen laadun kehittämisestä ja siten tutkimuksen avulla on mahdollista edistää laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Päiväkodin johtajien työhyvinvointia tuottavat tekijät ja sitä edistävät toimintatavat
Virtanen, Sara (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä heidän työhyvinvointiaan rakentavista tekijöistä sekä johtajien käyttämiä toimintatapoja oman työhyvinvointinsa edistämiseksi. Tutkimuksen ... -
Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
Valtonen, Tiia; Kananen, Essi (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta sekä tuottaa tietoa inklusiivisen varhaiskasvatuksen ... -
Päiväkodin johtajien kokemuksia työnkuvastaan : työnkuvan erot kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa
Nuorva, Elli; Pakarinen, Annika (2022)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella päiväkodin johtajien työnkuvaa yksityisissä ja kunnallisissa varhaiskasvatusorganisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin johtajien kokemuksia omaan työhönsä liittyvistä ... -
Päiväkodin johtajien toimintatavat ja osaaminen henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa
Sompi, Johanna (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien käyttämiä toimintatapoja henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa. Lisäksi selvitettiin päiväkodin johtajien kokemusta osaamisestaan henkilöstön työhyvinvoinnin ... -
Päiväkodin johtajien kokemuksia työstään : hallintoa vai pedagogiikkaa?
Kivistö, Viivi (2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.