Varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen : tarkastelussa päiväkodin johtajien tuottamat diskurssit
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä päiväkodin johtajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuvata ja ymmärtää varhaiskasvatuksen laadun kehittämiseen liittyviä diskursseja sekä tarkastella diskursseissa rakentuvia päiväkodin johtajan toimija-asemia.
Tutkimuksen teoreettis-metodologisena viitekehyksenä toimi sosiaalinen konstruktionismi ja tutkimus toteutettiin diskurssintutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla erään kaupungin kunnallisten ja yksityisten päiväkotien johtajia. Kerätty aineisto analysoitiin diskurssianalyysin avulla.
Tutkimuksessa päiväkodin johtajien puheesta tunnistettiin kolme diskurssia jäsentämään varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä: laadun kehittäminen yhteisenä tahtotilana, laadun kehittäminen johtajan ratkaisukeskeisyytenä sekä laadun kehittäminen johtajan voimattomuutena. Diskursseissa päiväkodin johtajalle rakentui kolme toimija-asemaa: mahdollistaja, yhteisön jäsen ja olosuhteiden armoilla olija.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että laadun kehittäminen vaatii jaettua pedagogista johtajuutta, jonka myötä käydään pedagogista keskustelua sekä kehitetään työyhteisön osaamista. Johtajalta edellytetään johtamisosaamista laadun kehittämistä tukevien rakenteiden luomiseen ja laadun kehittämistä tukevan toimintakulttuurin rakentamiseen osin haastavassa toimintaympäristössä. Päiväkodin johtajan positiivinen asenne tulevaisuutta kohtaan sekä ratkaisukeskeisyys auttavat laadun kehittämistä tukevien toimintojen ylläpitämisessä, mutta ne eivät poista erityisesti niitä rakenteellisia tekijöitä, jotka haastavat varhaiskasvatuksen laadun kehittämisen. Tutkimus antoi uutta tietoa varhaiskasvatuksen laadun kehittämisestä ja siten tutkimuksen avulla on mahdollista edistää laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumista.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25049]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Päiväkodin johtajien kokemuksia työnkuvastaan : työnkuvan erot kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa
Nuorva, Elli; Pakarinen, Annika (2022)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella päiväkodin johtajien työnkuvaa yksityisissä ja kunnallisissa varhaiskasvatusorganisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin johtajien kokemuksia omaan työhönsä liittyvistä ... -
Päiväkodin johtajien kokemuksia työstään : hallintoa vai pedagogiikkaa?
Kivistö, Viivi (2011) -
Ethical team leadership : as construed by Finnish managers
Tomperi, Henna (University of Jyväskylä, 2014) -
Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta
Suhonen, Reetta (2020)Tässä tutkielmassa perehdytään päiväkodin johtajien näkemyksiin pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa selvitetään päiväkotien johtajien näkemyksiä ja tutkitaan ryhmässä toimivien ja ryhmästä irrotettujen johtajien ... -
Käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä
Hytönen, Salome (2023)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä päiväkodin johtajien eettisestä johtajuudesta. Tutkimus selvitti eettistä johtajuutta varhaiskasvatuksen kontekstissa ja pyrki ...