Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota on tutkittu huomattavasti pidempään. Henkilöbränditutkimus on keskittynyt aiemmin lähinnä ohjaavaan kirjallisuuteen, jossa neuvotaan, miten menestyksekäs henkilöbrändi rakennetaan. Tämän vuoksi tutkimuksessa haluttiin pureutua vielä tarkemmin henkilöbrändin rakentamisprosessiin sosiaalisessa mediassa.
Tässä tutkimuksessa käsitellään henkilöbrändin käsitettä, henkilöbrändin rakentamista, brändipääomaa ja sosiaalisen median roolia henkilöbrändin rakentamisessa. Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa käsitellään myös yritysbränditeoriaa ja -tutkimusta, jota vertaillaan henkilöbränditutkimukseen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten henkilöbrändiä rakennetaan sosiaalisessa mediassa ja miten henkilöbrändin rakentamisen vaiheet eroavat yritysbrändin rakentamisen vaiheista. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta henkilöä, jotka ovat rakentaneet itselleen sosiaalisessa mediassa vahvaa henkilöbrändiä. Haastattelut tehtiin keväällä 2020.
Tutkimuksessa selvisi, että henkilöbrändin rakentaminen prosessina oli jokseenkin samankaltainen kuin yritysbrändin rakentamisprosessi, mutta sen luomiseen ei käytetty niin paljon aikaa ja resursseja, koska yksittäisellä ihmisellä ei ollut mahdollisuutta käyttää brändin rakentamiseen niin paljon resursseja kuin yrityksillä yleisesti. Henkilöbrändi alkoi yleensä rakentua jopa sattumanvaraisesti eikä sille oltu suunniteltu pitkänajan strategiaa tai sosiaalisen median julkaisukalenteria. Tämä johtui osittain siitä, että ihmiset odottivat henkilöiltä aitoa ja hyvin ajankohtaista sisältöä. Tutkimuksen tulokset olivat samankaltaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa, mutta huomattavaa oli, että henkilöbrändiä ei välttämättä ollut kannattavaa rakentaa täysin samalla tavalla kuin yritysbrändiä, ja henkilöbrändi alkoi rakentua ihmisille yleensä vasta siinä vaiheessa, kun he olivat saaneet jo positiivista palautetta sosiaalisen median sisällöistään. Tutkimuksen tulokset tukivat sitä, että henkilöbrändin rakentamisesta sosiaalisessa mediassa on ehdottomasti hyötyä henkilöille uran etenemisen kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Henkilöbrändin rakentaminen kiinteistönvälitysalalla
Möttönen, Veera (2020)Henkilöbrändin rakentamisesta löytyy aiempia tutkimuksia ja teorioita. Tämän tutkielma tarkastelee henkilöbrändin rakentamista kiinteistönvälitysalalla. Henkilöbrändin rakentamisesta kiinteistönvälitysalalla ei ole tutkittu ... -
Brändinhallinta sosiaalisessa mediassa
Tukiainen, Milla (2020)Kandidaatintutkielma perehtyy brändinhallintaan sosiaalisessa mediassa. Tutkielmassa käydään läpi brändiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvät käsitteet ja perehdytään sosiaalisen median vaikutuksiin brändinhallinnassa. ... -
Työntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa
Metsä-Simola, Anne (2023)Työntekijöiden hyödyntäminen työntekijälähettiläinä on yrityksiä kiinnostava mahdollisuus yritysmielikuvan ja työnantajamielikuvan rakentamisessa. Työntekijälähettiläiden sosiaaliseen mediaan tuottama sisältö koetaan aidoksi ... -
Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa
Manninen, Sofia (2020)Sosiaalinen media on kehittänyt yritysten ansaintamalleja, muuttanut strategioita ja luonut uusia liiketoimintamalleja. Teknologisen kehityksen mahdollistamat, uudet ansaintamallit ovat mielenkiintoisia, koska ne haastavat ... -
Social network brand visibility (SNBV) : Conceptualization and empirical evidence
Shaikh, Aijaz A.; Glavee-Geo, Richard; Tudor, Adina-Gabriela; Zheng, Chen; Karjaluoto, Heikki (Springer International Publishing, 2018)Social media has become a new way of life that allows for real-time interaction among businesses (B2B) and consumers (P2P/C2C) as well as between business firms and consumers (B2C). Customers are increasingly accessing ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.