Postmoderni isyys sosiaalisessa mediassa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tehtävänä on selvittää, miten isyyttä rakennetaan sosiaalisen median Instagram-sovelluksen reels-videoilla. Tutkimuksessa tarkastelen kolmen eri isän tekemiä videoita, joita aineistossa on yhteensä viisi kappaletta. Videoilla isät nähdään yhdessä lasten kanssa, joissa isyys esiintyy toiminnan sekä vuorovaikutuksen kautta. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytän Jari Kekäleen (2007) postmodernin isyyden mallitarinaa ja analyysimenetelmänä diskurssianalyysia. Esitän tutkimustulokseni jokaisen reels-videon oman päädiskurssin kautta, jotka ovat samaistuttavuus ja vertaistuki, kodinhoito jaetussa vanhemmuudessa, läsnäolo, toiminnallisuus sekä huumori. Tuloksissani tuon myös ilmi päädiskursseihin liittyviä aikaisempia tutkimuksia. Isyys näyttäytyy tutkimukseni valossa nykyaikaiselta, mikä on kehittynyt perinteisenä nähdyn isyyden ominaisuuksista. Tuloksissani isät näyttäytyvät lämpiminä, hoivaavina ja välittävinä isinä, mikä kokonaisuudessaan yhdistyy postmodernin isyyden mallitarinaksi. Ennen vanhaan enimmäkseen äidin vastuulla ollut kodin- ja lastenhoito näyttäytyy tutkimustuloksissa jakautuneen vanhempien kesken. Niin äidit kuin isätkin jakavat tänä päivänä kodin- ja lastenhoidon velvollisuudet, paineet ja niiden kanssa tasapainottelun yhdessä elämän muiden osa-alueiden, kuten vapaa-ajan kanssa. Postmodernilla isyydellä on paljon isän sekä lapsen hyvinvointia edistäviä tekijöitä kauaskantoisesti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Retorinen analyysi Donald Trumpin vaalikampanjasta sosiaalisessa mediassa
Saario, Heidi (2020)Tutkielmassani käsittelen retorisen analyysin keinoin Donald Trumpin vuoden 2020 presidentinvaalikampanjaa sosiaalisen median kanavissa Instagramissa ja Twitterissä. Tutkielmassani vastaan kysymykseen: Minkälaisista asioista ... -
Ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa : havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista
Kumpulainen, Susanna (2020)Ilmastonmuutos ja sen myötä yritysten ympäristövastuu on alkanut mietityttää yhä useampaa kuluttajaa, ja ympäristövastuun markkinointi on lisääntynyt. Erityisesti muotiteollisuuden ympäristöongelmat ovat esillä. ... -
Arkielämän roolit sosiaalisessa mediassa : etu- ja takanäyttämö suomalaisissa lifestyle- ja perhevlogeissa
Kokko, Minna (2021)Sosiaalisen median sisällöntuottajien yksityisyydestä ja yksityisyyden suojaamisen keinoista on tutkimusta vielä varsin vähän. Tutkimukseni tarkoitus on valottaa tätä tutkimukselliseen marginaaliin jäänyttä ilmiötä. ... -
Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
Kulju, Roosa (2023)Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata ja tunnistaa erilaisia johtajuuskuvan rakentamiseen liittyviä toimintoja ja tutkia niiden taustalla esiintyviä johtajuuskuvan arvopohjaa rakentavia diskursseja. Näitä ... -
Stigmatisoiva kommentointi sosiaalisessa mediassa : diskurssianalyysi liittyen Helsinki Prideen
Mäkinen, Ella-Roosa (2023)Tutkimuksen aihe on Helsinki Prideen kohdistuva stigmatisoiva kommentointi viestipalvelu X:ssä. Tutkimuksen tavoitteena on siis selvittää, minkälaisia stigmatisoivia diskursseja liittyen Helsinki Prideen sosiaalisen median ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.