Postmoderni isyys sosiaalisessa mediassa
Tämän pro gradu -tutkielman tehtävänä on selvittää, miten isyyttä rakennetaan sosiaalisen median Instagram-sovelluksen reels-videoilla. Tutkimuksessa tarkastelen kolmen eri isän tekemiä videoita, joita aineistossa on yhteensä viisi kappaletta. Videoilla isät nähdään yhdessä lasten kanssa, joissa isyys esiintyy toiminnan sekä vuorovaikutuksen kautta. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytän Jari Kekäleen (2007) postmodernin isyyden mallitarinaa ja analyysimenetelmänä diskurssianalyysia. Esitän tutkimustulokseni jokaisen reels-videon oman päädiskurssin kautta, jotka ovat samaistuttavuus ja vertaistuki, kodinhoito jaetussa vanhemmuudessa, läsnäolo, toiminnallisuus sekä huumori. Tuloksissani tuon myös ilmi päädiskursseihin liittyviä aikaisempia tutkimuksia. Isyys näyttäytyy tutkimukseni valossa nykyaikaiselta, mikä on kehittynyt perinteisenä nähdyn isyyden ominaisuuksista. Tuloksissani isät näyttäytyvät lämpiminä, hoivaavina ja välittävinä isinä, mikä kokonaisuudessaan yhdistyy postmodernin isyyden mallitarinaksi. Ennen vanhaan enimmäkseen äidin vastuulla ollut kodin- ja lastenhoito näyttäytyy tutkimustuloksissa jakautuneen vanhempien kesken. Niin äidit kuin isätkin jakavat tänä päivänä kodin- ja lastenhoidon velvollisuudet, paineet ja niiden kanssa tasapainottelun yhdessä elämän muiden osa-alueiden, kuten vapaa-ajan kanssa. Postmodernilla isyydellä on paljon isän sekä lapsen hyvinvointia edistäviä tekijöitä kauaskantoisesti.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Retorinen analyysi Donald Trumpin vaalikampanjasta sosiaalisessa mediassa
Saario, Heidi (2020)Tutkielmassani käsittelen retorisen analyysin keinoin Donald Trumpin vuoden 2020 presidentinvaalikampanjaa sosiaalisen median kanavissa Instagramissa ja Twitterissä. Tutkielmassani vastaan kysymykseen: Minkälaisista asioista ... -
Ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa : havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista
Kumpulainen, Susanna (2020)Ilmastonmuutos ja sen myötä yritysten ympäristövastuu on alkanut mietityttää yhä useampaa kuluttajaa, ja ympäristövastuun markkinointi on lisääntynyt. Erityisesti muotiteollisuuden ympäristöongelmat ovat esillä. ... -
Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
Riikonen, Tuulia (2024)Visuaalisesta viestinnästä on tullut osa viestinnän ammattilaisten työtä sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen myötä, mutta viestinnän ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin vähän. Tämän ... -
Arkielämän roolit sosiaalisessa mediassa : etu- ja takanäyttämö suomalaisissa lifestyle- ja perhevlogeissa
Kokko, Minna (2021)Sosiaalisen median sisällöntuottajien yksityisyydestä ja yksityisyyden suojaamisen keinoista on tutkimusta vielä varsin vähän. Tutkimukseni tarkoitus on valottaa tätä tutkimukselliseen marginaaliin jäänyttä ilmiötä. ... -
Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
Kulju, Roosa (2023)Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata ja tunnistaa erilaisia johtajuuskuvan rakentamiseen liittyviä toimintoja ja tutkia niiden taustalla esiintyviä johtajuuskuvan arvopohjaa rakentavia diskursseja. Näitä ...