Teknologiakasvatuksen tulevaisuus suomalaisessa perusopetuksessa : käsityön juurilta kohti uutta
Niiranen, S., & Rasinen, A. (2022). Teknologiakasvatuksen tulevaisuus suomalaisessa perusopetuksessa : käsityön juurilta kohti uutta. Kasvatus, 53(1), 33-45. https://doi.org/10.33348/kvt.113942
Published in
KasvatusDate
2022Copyright
© Kirjoittajat, 2022
Tämä tutkimus on osa kansainvälistä yhteistyötä, jonka tavoitteena on selvittää teknologiakasvatuksen nykyisiä ja tulevia kehityssuuntia ja siihen vaikuttavia ilmiöitä. Suomessa tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella asiantuntijoiden näkemyksiä perusopetuksen vuosiluokkien 1–9 teknologiakasvatuksesta ja sen kehittämisestä. Aineiston hankinnassa käytettiin asiantuntijamenetelmiin kuuluvaa Delfoi-menetelmää, ja osallistujiksi kutsuttiin tutkimusaiheen kannalta fokusoituneita henkilöitä, jolloin oli mahdollista saada laaja-alaisesti esiin erilaisia näkökulmia tutkittavasta ilmiöstä. Paneeliin osallistui yhteensä 31 henkilöä (11/2019–4/2020): Suomessa opettajankoulutusta tarjoavien yksiköiden opetus- ja tutkimushenkilöstöä, valtakunnallisen LUMA2020-ohjelman Teknologia ympärillämme -teeman vastuuhenkilöitä ja asiantuntijoita sekä teknologiakasvatuksen kehittämiseen aktiivisesti osallistuvia toimijoita. Panelistit olivat hyvin yksimielisiä siitä, että käsillä tekemisen tulisi säilyä osana teknologiakasvatusta ja että kaikilla oppilailla tulee olla tasa-arvoisesti mahdollisuus kehittää teknologista osaamistaan. He ilmaisivat huolensa siitä, että käsitöiden aikaresurssit eivät ole riittävät laajojen teknologiakasvatuksen sisältöjen opiskelulle. Lisäksi he toivat esille, että yliopistojen opettajakoulutuksen tulisi panostaa enemmän käsitöiden ja teknologiakasvatuksen opetukseen. Peruskoulujen opettajille pitäisi niin ikään olla tarjolla nykyistä laajemmin teknologiakasvatukseen liittyvää täydennyskoulutusta.
...
This research aimed at gathering data in cooperation with international scholars to identify the present and future trends and issues facing technology education. In Finland, the purpose was to examine experts' views on technology education in basic education (grades 1 to 9). A three round Delphi method was utilized to solicit information from stakeholders from November 2019 to April 2020. The panel (N=31) consisted of technology education teacher educators and researchers, experts of the national LUMA2020 program and technology education developers. The panelists agreed that hands-on working should remain part of technology education and all pupils should have an equal opportunity to develop their technological skills, but the allocation of hours for craft lessons currently limit technology education contents. They also pointed out that teacher education at the universities should invest more in contact teaching and that the schoolteachers should be offered in-service training related to technology education.
...
Publisher
Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Search the Publication Forum
0022-927XKeywords
Original source
https://journal.fi/kasvatus/article/view/113942Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/104528050
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä
Kärävä, Matti; Minkkinen, Jaakko (2011)TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa ... -
"Kuularata - hauskempi kuin löylykauha" : ongelmanratkaisuprojektin soveltuvuus teknologiakasvatukseen perusopetuksessa
Marttinen, Rosemari; Paukkunen, Jussi (2013)Marttinen, R. & Paukkunen, J. 2013. ”Kuularata – Hauskempi kuin löylykauha” Ongelmanratkaisuprojektin soveltuvuus teknologiakasvatukseen perusopetuksessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro ... -
Ohjelmoinnillinen ajattelu laaja-alaisessa oppimisessa
Roos, Susanne; Hilpinen, Markku; Fagerlund, Janne (eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 2022) -
Langanvärjäys kemian ja käsityön integraationa yläkoulussa
Siivola, Riina (2023)Tutkimuksen kirjallisessa osassa käsitellään oppiaineiden integrointia, sen näkymistä nykyisissä peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien perusteissa ja integroinnin sovelluksia. Oppiaineiden integroinnissa yhdistetään ...