"Kuularata - hauskempi kuin löylykauha" : ongelmanratkaisuprojektin soveltuvuus teknologiakasvatukseen perusopetuksessa
Päivämäärä
2013Marttinen, R. & Paukkunen, J. 2013. ”Kuularata – Hauskempi kuin löylykauha” Ongelmanratkaisuprojektin soveltuvuus teknologiakasvatukseen perusopetuksessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 65 sivua.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää luokanopettaja- ja erityisopettajaopiskelijoiden käsityksiä kuularataprojektin soveltuvuudesta teknologiakasvatukseen perusopetuksessa. Tarkoitus oli myös tarkastella kuularataprojektia tutkimustiedon valossa siihen keskeisesti liittyvien käsitteiden, ongelmanratkaisun ja yhteistoiminnallisen oppimisen osalta, jotka nousevat esille Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 (POPS 2004) opetuksen toteuttamista ohjaavissa suuntaviivoissa ja tavoitteissa. Tutkimuksessa pyrittiin arvioimaan soveltuuko kuularataprojekti teknologiakasvatukseen kehittämällä juuri niitä ominaisuuksia, joita ihmiseltä vaaditaan tulevaisuudessa teknologisessa ympäristössä, ja joihin teknologiakasvatus tähtää. Aineisto kerättiin lomakekyselyllä luokan- ja erityisopettajaksi opiskelevilta opiskelijoilta, jotka kävivät opintoihinsa pakollisena kuuluvan teknologiakasvatuksen ja teknisen työn -kurssin vuosina 2009-2011. Kurssiin liittyvänä projektina opiskelijat toteuttivat kuulara-taprojektin, jonka päätteeksi he täyttivät kyselylomakkeet. Kyselyyn vastasi yhteensä 207 opiskelijaa. Tutkimuksen mukaan suurin osa opiskelijoista pitää kuularataprojektia alakouluun soveltuvana oppimisprojektina. Opiskelijoiden mielipiteiden perusteella kuularataprojekti on monipuolinen ja sovellettavissa eritasoisille oppilaille. Tutkimustiedon pohjalta kuularataprojekti tuo teknolo-gian eri ulottuvuuksia esiin, mikä tapahtuu opetussuunnitelman oppimisympäristölle ja työtavoille asettamien tavoitteiden mukaisesti (POPS 2004). Kuularataprojektin voi nähdä oppilaiden tietoja ja taitoja kokoavana ja soveltavana projektina, jossa oppilaat ovat aktiivisia toimijoita teknologisessa prosessissa. Projekti motivoi oppilaita leikkimielisyydellään kehittäen samalla heidän ongelmanratkaisutaitojaan, mikä tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden ryhmäläisten kanssa. Kuularataprojektin toteutus on linjassa myös teknologikasvatuksen parantamiseksi ehdotettujen pedagogisten lähestymistapojen kanssa (UPDATE 2010).
...
Muu nimeke
Ongelmanratkaisuprojektin soveltuvuus teknologiakasvatukseen perusopetuksessaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tietokonevallankumous ja ohjelmoinnillinen ajattelu peruskoulussa : havaintoja mikro- ja makrotasoilta
Fagerlund, Janne (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)Väitöskirjassa tutkitaan ”ohjelmoinnilliseksi ajatteluksi” lanseeratun tieto- ja taitokokonaisuuden oppimista, opettamista ja arviointia perusopetuksessa. Tämän erityisesti ohjelmoinnin kautta opittavan osaamiskokonaisuuden ... -
Vanhempien näkökulma peruskoulun teknologiakasvatukseen
Hietala, Jussi; Kauppinen, Tuomo (2000) -
Teknologiakasvatuksen tulevaisuus suomalaisessa perusopetuksessa : käsityön juurilta kohti uutta
Niiranen, Sonja; Rasinen, Aki (Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2022)Tämä tutkimus on osa kansainvälistä yhteistyötä, jonka tavoitteena on selvittää teknologiakasvatuksen nykyisiä ja tulevia kehityssuuntia ja siihen vaikuttavia ilmiöitä. Suomessa tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ... -
Promoting Technological Thinking: The Objective and the Means
Pirhonen, Antti (Universitetsbiblioteket OsloMet, 2021)Technological thinking is not a discrete form of thinking. Whether we talk about the use or the development of technology, technological thinking intersects with logic, creativity and many other human qualities. The bare ... -
Identifying Past and Current Trends in Technology Education in Finland
Niiranen, Sonja; Rasinen, Aki; Rissanen, Timo; Ikonen, Pasi (Universitetsbiblioteket OsloMet, 2021)Technology education makes a unique contribution to the development of all young people by providing them a wide range of knowledge and skills. It has a role in shaping future debates and discourses by developing students’ ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.