Langanvärjäys kemian ja käsityön integraationa yläkoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen kirjallisessa osassa käsitellään oppiaineiden integrointia, sen näkymistä nykyisissä peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien perusteissa ja integroinnin sovelluksia. Oppiaineiden integroinnissa yhdistetään kahta tai useampaa oppiainetta, jolloin opeteltavasta aiheesta saadaan syvällisempi ymmärrys. Sen hyviä puolia ovat muun muassa kokonaisvaltainen kuva opiskeltavasta asiasta, oppilaiden motivaation kasvaminen ja opettajien välisen yhteistyön lisääntyminen. Nykyisissä peruskoulun opetussuunnitelmien perusteissa vaaditaan vuosittain järjestettävän monialainen oppimiskokonaisuus, jossa oppilaat pääsevät mahdollisuuksien mukaan monialaisesti ja eri-ikäisten kanssa opiskelemaan jotain aihetta. Integroinnin sovelluksista käsitellään myös projektioppiminen ja ilmiölähtöinen oppiminen.
Kirjallisessa osassa käsitellään myös luonnonväreillä värjäämisen kemiaa. Värjäyksessä kasvista uutetaan väriaineet veteen, jolloin ne liikkuvat värjättävän kuidun sisälle. Värjäykseen vaikuttavista tekijöistä käsitellään kuidun rakenne, pureteaineet, väriaineen rakenne ja värjäysliemen happamuus.
Tutkimuksen kokeellisessa osassa luotiin kemiaa ja käsitöitä integroiva oppimiskokonaisuus langanvärjäyksestä luonnonväreillä. Oppimiskokonaisuudessa oppilaat värjäävät lankaa opetellen samalla kemian, biologian ja historian teoriasisältöjä. Oppimiskokonaisuutta kokeiltiin yläkoulun 8.-luokkalaisten valinnaisen käsityöntunnilla. Tutkimukseen kuuluivat kokeilussa olleiden oppilaiden kysely, oppilaiden käsityönopettajan haastattelu ja tutkijan oma havainnointi kokeilun aikana.
Oppilaat kokivat oppimiskokonaisuuden värjäämisen mielenkiintoisena ja teoriaosuudessa pidettiin eniten biologian sisällöistä. Opettajan mielestä oppimiskokonaisuudessa oli hyvää sen laaja-alainen aiheen käsittely, mutta aikataulutuksessa olisi vielä parantamisen varaa. Yleisesti hän pitää integroinnin ideaa hyvänä ja onkin järjestänyt muutamia integrointia hyödyntäviä kokonaisuuksia muiden aineiden kanssa. Integroinnin järjestämistä kuitenkin vaikeuttavat koulun rakenteet, kuten oppiaineiden palkitus ja opettajien erilaiset työajat, sekä valmiin materiaalin puute.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teknologiakasvatuksen tulevaisuus suomalaisessa perusopetuksessa : käsityön juurilta kohti uutta
Niiranen, Sonja; Rasinen, Aki (Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2022)Tämä tutkimus on osa kansainvälistä yhteistyötä, jonka tavoitteena on selvittää teknologiakasvatuksen nykyisiä ja tulevia kehityssuuntia ja siihen vaikuttavia ilmiöitä. Suomessa tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ... -
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ... -
Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta
Yliannala, Heidi (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opettamisesta ja sen kehittämisestä. Aineiston pohjalta lopullisiksi tutkimuskysymyksiksi tarkentuivat: Millaisena ... -
Opettajien käsityksiä terveystiedon ja liikunnan integraatiosta yläkoulussa
Weckström, Veronika (2015)Tämän kahden tieteenalan yhteisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää terveystiedon- ja liikunnanopettajien käsityksiä terveystiedon ja liikunnan integraatiosta yläkoulussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ... -
Nykyajan einoleinoja ja runebergeja kasvattamassa
Viljanen, Pinja (2022)Tutkimuksessa tutkittiin lyriikkaopetuksen asemaa ja sisältöä suomalaisissa taidelukioissa. Tavoitteena oli kartoittaa, miten lyriikkaopetus ilmenee ja kuinka paljon sitä arvotetaan taidelukioiden musiikinopetuksessa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.