Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNiiranen, Sonja
dc.contributor.authorRasinen, Aki
dc.date.accessioned2022-11-16T05:44:40Z
dc.date.available2022-11-16T05:44:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNiiranen, S., & Rasinen, A. (2022). Teknologiakasvatuksen tulevaisuus suomalaisessa perusopetuksessa : käsityön juurilta kohti uutta. <i>Kasvatus</i>, <i>53</i>(1), 33-45. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.113942" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.113942</a>
dc.identifier.otherCONVID_104528050
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83919
dc.description.abstractTämä tutkimus on osa kansainvälistä yhteistyötä, jonka tavoitteena on selvittää teknologiakasvatuksen nykyisiä ja tulevia kehityssuuntia ja siihen vaikuttavia ilmiöitä. Suomessa tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella asiantuntijoiden näkemyksiä perusopetuksen vuosiluokkien 1–9 teknologiakasvatuksesta ja sen kehittämisestä. Aineiston hankinnassa käytettiin asiantuntijamenetelmiin kuuluvaa Delfoi-menetelmää, ja osallistujiksi kutsuttiin tutkimusaiheen kannalta fokusoituneita henkilöitä, jolloin oli mahdollista saada laaja-alaisesti esiin erilaisia näkökulmia tutkittavasta ilmiöstä. Paneeliin osallistui yhteensä 31 henkilöä (11/2019–4/2020): Suomessa opettajankoulutusta tarjoavien yksiköiden opetus- ja tutkimushenkilöstöä, valtakunnallisen LUMA2020-ohjelman Teknologia ympärillämme -teeman vastuuhenkilöitä ja asiantuntijoita sekä teknologiakasvatuksen kehittämiseen aktiivisesti osallistuvia toimijoita. Panelistit olivat hyvin yksimielisiä siitä, että käsillä tekemisen tulisi säilyä osana teknologiakasvatusta ja että kaikilla oppilailla tulee olla tasa-arvoisesti mahdollisuus kehittää teknologista osaamistaan. He ilmaisivat huolensa siitä, että käsitöiden aikaresurssit eivät ole riittävät laajojen teknologiakasvatuksen sisältöjen opiskelulle. Lisäksi he toivat esille, että yliopistojen opettajakoulutuksen tulisi panostaa enemmän käsitöiden ja teknologiakasvatuksen opetukseen. Peruskoulujen opettajille pitäisi niin ikään olla tarjolla nykyistä laajemmin teknologiakasvatukseen liittyvää täydennyskoulutusta.fi
dc.description.abstractThis research aimed at gathering data in cooperation with international scholars to identify the present and future trends and issues facing technology education. In Finland, the purpose was to examine experts' views on technology education in basic education (grades 1 to 9). A three round Delphi method was utilized to solicit information from stakeholders from November 2019 to April 2020. The panel (N=31) consisted of technology education teacher educators and researchers, experts of the national LUMA2020 program and technology education developers. The panelists agreed that hands-on working should remain part of technology education and all pupils should have an equal opportunity to develop their technological skills, but the allocation of hours for craft lessons currently limit technology education contents. They also pointed out that teacher education at the universities should invest more in contact teaching and that the schoolteachers should be offered in-service training related to technology education.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.relation.urihttps://journal.fi/kasvatus/article/view/113942
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherSTEM-pedagogiikka
dc.titleTeknologiakasvatuksen tulevaisuus suomalaisessa perusopetuksessa : käsityön juurilta kohti uutta
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211165214
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineTeknologiakasvatusfi
dc.contributor.oppiaineTechnology Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange33-45
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume53
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotekstiilityö (oppiaineet)
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysooppimistavoitteet
dc.subject.ysotekninen työ (oppiaineet)
dc.subject.ysokädentaidot
dc.subject.ysoteknologiakasvatus
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12881
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11960
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5558
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12517
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33348/kvt.113942
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright