Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä
Päivämäärä
2011TIIVISTELMÄ
Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s.
Tässä tutkimuksessa eritellään teknisen työn oppisisältöä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sekä peilataan sitä käytännön työtä tekevien opettajien ajatuksiin kyseisen oppisisällön osalta. Kysyimme peruskoulussa teknistä työtä opettavilta opettajilta heidän näkemyksiään teknisen työn oppisisällöistä ja opetuskäytänteistä suhteessa opetussuunnitelmaan.
Halusimme saada selville, mitä oppisisältöjä ja toimintatapoja opettajat painottavat. Aineiston avulla tarkastelimme, kuinka vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden esittämät asiat ovat painottuneet käytännön työssä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan oppiaineen kehitystä peruskoulun syntyajalta 2000-luvulle opetussuunnitelmien valossa. Käsityö -oppiaine teknisen työn oppisisältöineen on muuttunut opetussuunnitelmateksteissä. Tutkimuksessa selvitetään ovatko käytänteet ja opettajien ajattelu muuttuneet vastaavasti.
Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui sähköpostin yhteydessä lähetetyllä sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat peruskoulussa teknistä työtä opettavat opettajat. Kysely lähetettiin kaikille Jyväskylän, Muuramen ja Laukaan koulujen rehtoreille. Heitä pyydettiin välittämään kysely opettajille, jotka opettavat teknistä työtä. Lisäksi kysely lähetettiin suoraan tutuille opettajille, joiden tiesimme opettavan teknistä työtä. Kyselyyn vastasi 37 henkilöä. Aineistoa tulkitsimme määrällisen tutkimuksen metodeja käyttäen. Tutkimuksestamme selvisi, että opettajien käytännön työssä näkyy edelleen vanhoja käsityöopetuksen
käytänteitä, kuten perinteistä mallista tekemistä. Opettajien mielipiteet ovat
kuitenkin pitkälti vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisia ns. uuden aallon virtauksia. Tulosten mukaan ajatusten ja käytännön välillä näyttäisi siis olevan ristiriitaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (1985-2014) rakentuvan osallisuuskäsityksen sosiaalipedagoginen tarkastelu
Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi; Tervasmäki, Tuomas (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2017) -
Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
Lassila, Niko; Matilainen, Katariina (2015)Tutkimuksemme käsittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3. Tutkimuksessa esitellään suomalaisen peruskoulujärjestelmän opetussuunnitelman ... -
Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Putz, Juho (2018)Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa
Metsälä, Elina (2020)Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ... -
Oppilaan ajattelun taidot kuvataiteessa alakoulun vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Rantanen, Terhi (2023)Tavoitteeni tässä tutkielmassa on selvittää, miten kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu näkyvät kuvataiteessa vuosiluokilla 1–6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkielman teoria nojaa Matthew Lipmanin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.