"Skilled Kids" study's research data
Taitavat Tenavat -tutkimuksen tutkimusaineistot
Sääkslahti, Arja; Niemistö, Donna; Laukkanen, Arto; Finni Juutinen, Taija; Lenoir, Matthieu; Cantell, Marja; Barnett, Lisa M.. "Skilled Kids" study's research data. V. 31.5.2017. 10.17011/jyx/dataset/82137
Authors
Contributors
Pia-Maria Hemmola, Veera NissinenDate
2022Access restrictions
Restricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
Copyright
Sääkslahti, Arja and Faculty of Sport and Health Sciences
Taitavat tenavat -tutkimushanke oli liikuntatieteellisen tiedekunnan pienten lasten liikkumisen tutkimus, jota rahoitti Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) vuosina 2015–2018. Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten 3–7-vuotiaiden varhaiskasvatusikäisten lasten motorisia perustaitoja, koettua motorista pätevyyttä sekä niihin yhteydessä olevia tekijöitä. Tavoitteena oli saada mukaan kattava otos lapsista ympäri Suomea. Liitetiedostosta löydät enemmän tietoja tutkimusasetelmasta, osallistujista sekä Taitavat Tenavat -tutkimuksen menetelmistä. Lisätietoja varten, ole hyvä ja ota yhteyttä tekijöihin. The Skilled Kids research project was a study of the motor skills of young children at the Faculty of Sports Sciences, University of Jyväskylä, and funded by the Finnish Ministry of Education and Culture (OKM) in 2015–2018. The study examined the basic motor skills, perceived motor competence and related factors of Finnish children aged 3–7 years. The aim was to include a comprehensive sample of children from all over Finland. Attachement (in Finnish) gives more information about the research setting, methods and project. For more information, please contact authors.
Keywords
Publication(s) related to the dataset
- Niemistö, D., Barnett, L., Cantell, M., Finni Juutinen, T., Korhonen, E., & Sääkslahti, A. (2019). Socioecological correlates of perceived motor competence in 5- to 7-year-old Finnish children. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 29(5), 753-765. https://doi.org/10.1111/sms.13389 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63491
- Niemistö, D., Luukkainen, N.-M., & Sääkslahti, A. (2022). Erilaiset liikkujapolut huomioitava lapsilähtöisesti. Liikunta ja tiede, 59(3), 34-37.
- Mörsky, E., Mönkkönen, T., Laukkanen, A., Niemistö, D., Soini, A., & Sääkslahti, A. (2022). Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen. Liikunta ja tiede, 59(3), 91-98. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2022/lt_3_2022_91-98.pdf
- Sääkslahti, A., & Niemistö, D. (2021). Outdoor activities and motor development in 2–7-year-old boys and girls. Journal of Physical Education and Sport, 21(SI1), 463-468. https://doi.org/10.7752/jpes.2021.s1047 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74900
- Niemistö, D. (2021). Motorisissa taidoissa eroja Suomen eri osissa. Liikunta ja tiede, 58(4), 42-44. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78286
- Sääkslahti, A. (2021). Physically active play in the early years. In R. Bailey, J. P. Agans, J. Côté, A. Daly-Smith, & P. D. Tomporowski (Eds.), Physical Activity and Sport During the First Ten Years of Life : Multidisciplinary Perspectives (pp. 204-213). Routledge. ICSSPE Perspectives. https://doi.org/10.4324/9780429352645-21 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76117
- Sääkslahti, A., Niemistö, D., Nevalainen, K., Laukkanen, A., Korhonen, E., & Finni Juutinen, T. (2019). Päiväkotien liikuntaolosuhteiden yhteys lasten motorisiin taitoihin. Liikunta ja tiede, 56(2-3), 77-83. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2019/lt_2-3_19_tutkimusartikkeli-saakslahti_lowres.pdf https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64920
- Laukkanen, A., Joensuu, L., Sääkslahti, A., Ihalainen, J., Huotari, P., & Haapala, E. (2018). Motoristen taitojen ja lihasvoiman vuorovaikutus lapsuudessa ja nuoruudessa. Liikunta ja tiede, 55(4), 31-34. https://www.lts.fi/media/liikunta-tiede-lehden-artikkelit/4_2018/lt_4-18_30-34_lowres.pdf https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59660
- Laukkanen, A., Niemistö, D., Finni Juutinen, T., Cantell, M., Korhonen, E., & Sääkslahti, A. (2018). Correlates of physical activity parenting : The Skilled Kids study. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 28(12), 2691-2701. https://doi.org/10.1111/sms.13287 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60169
- Niemistö, D., Finni, T., Cantell, M., Korhonen, E., & Sääkslahti, A. (2020). Individual, Family, and Environmental Correlates of Motor Competence in Young Children : Regression Model Analysis of Data Obtained from Two Motor Tests. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), Article 2548. https://doi.org/10.3390/ijerph17072548 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68558
- Niemistö, D., Barnett, L. M., Cantell, M., Finni, T., Korhonen, E., & Sääkslahti, A. (2022). What factors relate to three profiles of perception of motor competence in young children?. Journal of Sports Sciences, 40(2), 215-225. https://doi.org/10.1080/02640414.2021.1985774 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78258
- Niemistö, D., Finni Juutinen, T., Haapala, E., Cantell, M., Korhonen, E., & Sääkslahti, A. (2019). Environmental Correlates of Motor Competence in Children : The Skilled Kids Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(11), Article 1989. https://doi.org/10.3390/ijerph16111989 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64493
- Laukkanen, A., Bardid, F., Lenoir, M., Lopes, V. P., Vasankari, T., Husu, P., & Sääkslahti, A. (2020). Comparison of motor competence in children aged 6‐9 years across northern, central, and southern European regions. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 30(2), 349-360. https://doi.org/10.1111/sms.13578 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65934
- Niemistö, D. (2021). Skilled kids around Finland : the motor competence and perceived motor competence of children in childcare and associated socioecological factors [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 394. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8691-9
Dataset in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/144245927
Metadata
Show full item recordCollections
- Tutkimusdata [284]
Related funder(s)
Ministry of Education and Culture; Opetus- ja kulttuuriministeriöLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Active Family study data
Laukkanen, Arto; Barnett, Lisa M.; Sääkslahti, Arja; Aunola, Kaisa; Niemistö, Donna (University of Jyväskylä, 2023)Aineisto koostuu mitatusta tiedosta lasten motorisista perustaidoista, pituudesta, painosta ja vyötärönympäryksestä, sekä kiihtyvyysmittarein mitatusta lasten liikuntamäärästä ja intensiteetistä. Lisäksi tietoa lasten ... -
Physical Activity Parenting questionnaire for Children (PAP-C)
Laukkanen, Arto; Korhonen, Elisa.; Barnett, Lisa; Aunola, Kaisa; Sääkslahti, Arja (University of Jyväskylä, 2023)Tipsu & Tapsu on lapsille suunnattu validoitu mittaristo liikuntaa tukevan vanhemmuuden arvioimiseen. Lapset arvioivat kuvallisen ja tarinallistetun mittariston avulla liikkumiseen liittyviä vanhemmuuskäytäntöjä. ... -
Individual, Family, and Environmental Correlates of Motor Competence in Young Children : Regression Model Analysis of Data Obtained from Two Motor Tests
Niemistö, Donna; Finni, Taija; Cantell, Marja; Korhonen, Elisa; Sääkslahti, Arja (MDPI, 2020)Physical activity and motor competence (MC) have been considered to be closely related and prevent childhood obesity. The aim of the study was two-fold: to examine MC measured with two different tools in relation to ... -
Physical activity and motor competence in 4-8-year old children : results of a family-based cluster-randomized controlled physical activity trial
Laukkanen, Arto (University of Jyväskylä, 2016)This thesis addresses the following research questions: 1) what are the intensities of physical activities that are typically considered to develop motor competence in children, 2) how is accelerometer-derived physical ... -
Implementation of a social and emotional learning programme in physical education : a teacher's action research study
Ho, Soo (2013)The importance of Social and Emotional Learning (SEL) has been widely studied and its impact on the holistic development of youth is indisputable. The teaching of social and emotional skills through Physical Education (PE) ...