Päiväkotien liikuntaolosuhteiden yhteys lasten motorisiin taitoihin
Sääkslahti, A., Niemistö , D., Nevalainen, K., Laukkanen, A., Korhonen, E., & Finni Juutinen, T. (2019). Päiväkotien liikuntaolosuhteiden yhteys lasten motorisiin taitoihin. Liikunta ja tiede, 56 (2-3), 77-83. Retrieved from https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2019/...
Published in
Liikunta ja tiedeAuthors
Date
2019Copyright
© Liikuntatieteellinen Seura 2019.
Lasten fyysisellä ympäristöllä ja liikkumisen mahdollisuuksilla on
yhteyttä lasten fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärään. Siihen liittyy
myös lasten motoristen taitojen taso. Tämän tutkimuksen tarkoituksena
oli selvittää päiväkotien liikuntaolosuhteiden yhteyttä lasten motorisiin
taitoihin. Tutkimukseen valittiin eri puolilta Suomea satunnaistetulla
ryväsotannalla 37 päiväkotia. Satunnaistamisessa huomioitiin päiväkodin maantieteellinen sijainti sekä asukastiheys. Päiväkotien johtajat
kuvasivat päiväkotinsa liikuntaolosuhteita suomalaiseen varhaiskasvatusympäristöön suunnitellulla kyselylomakkeella. Tutkimuspäiväkodeista yhteensä 1136 lapsen (tyttöjä 572; poikia 564, ikä 2–7-vuotta)
motoriset perustaidot mitattiin TGMD -3 (Ulrich 2013) mittarilla. Sen
lisäksi 4–7-vuotiaiden (n =509) taidot mitattiin myös KTK -mittarilla
(Kiphard & Schilling 1974, 2007).
Kuvailevien tietojen lisäksi liikuntaolosuhteiden ja motoristen taitojen välistä yhteyttä selvitettiin sekamallianalyysin avulla. Päiväkotien
liikuntaolosuhteet vaihtelivat suuresti: oma liikuntasali puuttui 32
prosentilta päiväkoteja, piha-alueiden laajuus vaihteli merkittävästi
(226–11 000 m2) ja vain noin puolella päiväkodeista (54 %) oli mahdollisuus liikkua metsäisessä maastossa. Myös liikuntakasvatuksessa oli
vaihtelua, sillä liikuntakasvatuksen vuosisuunnitelma oli 54 prosentilla
päiväkodeista. Ohjattujen liikuntatuokioiden määrä vaihteli 0,5–7 kertaan viikossa.
Tutkituista liikuntaolosuhteista lasten motorisiin taitoihin olivat
yhteydessä lasten ikä, sukupuoli, päiväkodin pihan alustojen lukumäärä
sekä piha-alueen koko (käsittelytaitoihin) ja erilaiset pinnanmuodot
(liikkumistaitoihin). Jatkossa varhaiskasvatuksessa on tärkeää kiinnittää
huomiota päiväkotien liikuntaolosuhteisiin, jotta varhaiskasvatuslain
edellytykset kokonaisvaltaisen oppimisen edellytyksistä täyttyisivät.
...


Publisher
Liikuntatieteellinen Seura ryISSN Search the Publication Forum
0358-7010Keywords