“Basically, I hope that it is the future with every teacher” : Pre-service English Teachers’ Perceptions of Feminist Pedagogy
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymykset ovat pitäneet pintansa koulutuksen saralla käytävässä keskustelussa ja sen tutkimuksessa Suomessa ja maailmalla. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus löytyvät ydinarvoina ohjaavista dokumenteista, järjestyssäännöistä ja juhlapuheista, mutta viimeaikainen tutkimus osoittaa epätasa-arvon yhä vallitsevan suomalaisessa koulujärjestelmässä. Ratkaisuiksi on tarjottu niin lakiperusteista tasa-arvosuunnittelun vaatimista, tasa-arvon edistämiseen nojautuvia hankkeita kuin sukupuolen moninaisuuden huomioivia tiloja, mutta konkreettiset muutokset ovat olleet hitaita. Yksi mahdollinen ratkaisu koulutuksen epätasa-arvon purkamiseen on feministinen pedagogiikka, joka toimi tämän pro gradu -tutkielman viitekehyksenä.
Tällä pro gradu -tutkielmalla haluttiin selvittää, minkälaisia käsityksiä lähiaikoina valmistuvilla englannin opettajaopiskelijoilla on feministisestä pedagogiikasta, sen tavoitteista ja käytänteistä. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää, miten osallistujat tarkastelevat feministisen pedagogiikan implementointia omassa tulevaisuuden työssään. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, miten valmistuvat englannin opettajaopiskelijat kokivat opintojensa tukeneen heidän ymmärrystään tai vaikuttaneen heidän käsityksiinsä feministisen pedagogiikan periaatteista.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina fokusryhmähaastatteluina helmikuussa 2022 ja siihen osallistui kuusi maisterivaiheen opintoja Jyväskylän yliopistossa suorittavaa englannin opettajaopiskelijaa. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin kategorisoimalla aineisto teemoittain. Tutkimustuloksista ilmeni, että opettajaopiskelijat suosivat monia feministisen pedagogiikan käytänteitä ja tavoitteita omassa opetuksessaan ja henkilökohtaisessa elämässään, vaikka he eivät osanneet nimetä niitä juuri feministiseen pedagogiikkaan liittyviksi. Tutkimus osoitti, että feministinen pedagogiikka herättää paljon tunteita ja ajatuksia, ja opettajaopiskelijat ovat kiinnostuneita sen harjoittamisesta omassa tulevaisuuden työssään. Tutkimustuloksista ilmeni myös opettajaopiskelijoiden jälkikäteinen toive feministisen pedagogiikan ja yhdenvertaisuuskysymysten laajemmasta käsittelystä yliopisto-opintojen aikana.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29052]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ... -
Tuottavan hämmennyksen äärellä : näkökulmia feministiseen pedagogiikkaan ympäristökriisien aikakaudella
Hyvärinen, Pieta; Koistinen, Aino-Kaisa; Koivunen, Tuija (Sukupuolentutkimuksen seura, 2021)Artikkelissa hahmottelemme ympäristökriisit huomioivaa ja ympäristön suhteen vastuullista toimijuutta tuottavaa feminististä pedagogiikkaa tiedontuotannon kysymyksenä. Tarkastelemme ensinnäkin feministisen pedagogiikan eri ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Class teachers and subject teachers’ perceptions of teaching English at primary school
Mustalampi, Oona (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten englannin opettajien käsitykset englannin opettamisesta eroavat toisistaan alakoulun kontekstissa. Kohderyhmänä olivat englannin aineenopettajat ja luokanopettajat, joilla oli ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ...