“Basically, I hope that it is the future with every teacher” : Pre-service English Teachers’ Perceptions of Feminist Pedagogy
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymykset ovat pitäneet pintansa koulutuksen saralla käytävässä keskustelussa ja sen tutkimuksessa Suomessa ja maailmalla. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus löytyvät ydinarvoina ohjaavista dokumenteista, järjestyssäännöistä ja juhlapuheista, mutta viimeaikainen tutkimus osoittaa epätasa-arvon yhä vallitsevan suomalaisessa koulujärjestelmässä. Ratkaisuiksi on tarjottu niin lakiperusteista tasa-arvosuunnittelun vaatimista, tasa-arvon edistämiseen nojautuvia hankkeita kuin sukupuolen moninaisuuden huomioivia tiloja, mutta konkreettiset muutokset ovat olleet hitaita. Yksi mahdollinen ratkaisu koulutuksen epätasa-arvon purkamiseen on feministinen pedagogiikka, joka toimi tämän pro gradu -tutkielman viitekehyksenä.
Tällä pro gradu -tutkielmalla haluttiin selvittää, minkälaisia käsityksiä lähiaikoina valmistuvilla englannin opettajaopiskelijoilla on feministisestä pedagogiikasta, sen tavoitteista ja käytänteistä. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää, miten osallistujat tarkastelevat feministisen pedagogiikan implementointia omassa tulevaisuuden työssään. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, miten valmistuvat englannin opettajaopiskelijat kokivat opintojensa tukeneen heidän ymmärrystään tai vaikuttaneen heidän käsityksiinsä feministisen pedagogiikan periaatteista.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina fokusryhmähaastatteluina helmikuussa 2022 ja siihen osallistui kuusi maisterivaiheen opintoja Jyväskylän yliopistossa suorittavaa englannin opettajaopiskelijaa. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin kategorisoimalla aineisto teemoittain. Tutkimustuloksista ilmeni, että opettajaopiskelijat suosivat monia feministisen pedagogiikan käytänteitä ja tavoitteita omassa opetuksessaan ja henkilökohtaisessa elämässään, vaikka he eivät osanneet nimetä niitä juuri feministiseen pedagogiikkaan liittyviksi. Tutkimus osoitti, että feministinen pedagogiikka herättää paljon tunteita ja ajatuksia, ja opettajaopiskelijat ovat kiinnostuneita sen harjoittamisesta omassa tulevaisuuden työssään. Tutkimustuloksista ilmeni myös opettajaopiskelijoiden jälkikäteinen toive feministisen pedagogiikan ja yhdenvertaisuuskysymysten laajemmasta käsittelystä yliopisto-opintojen aikana.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tuottavan hämmennyksen äärellä : näkökulmia feministiseen pedagogiikkaan ympäristökriisien aikakaudella
Hyvärinen, Pieta; Koistinen, Aino-Kaisa; Koivunen, Tuija (Sukupuolentutkimuksen seura, 2021)Artikkelissa hahmottelemme ympäristökriisit huomioivaa ja ympäristön suhteen vastuullista toimijuutta tuottavaa feminististä pedagogiikkaa tiedontuotannon kysymyksenä. Tarkastelemme ensinnäkin feministisen pedagogiikan eri ... -
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ... -
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ... -
Technology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions
Turunen, Aaro (2024)Tutkielmani tavoitteena on tutkia työssä olevien englannin opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja uskomuksia teknologian käytöstä opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko ryhmien välillä ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...