Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien tarkoituksena on olla keino toteuttaa eheyttävää opetusta, jonka opetussuunnitelmassa kuvataan olevan osa perusopetuksen yhtenäisyyttä tukevaa toimintakulttuuria. Käytännössä tarkoituksena on toteuttaa teemapohjaista opetusta tai ns. ilmiöopetusta, joka yhdistää usean oppiaineen sisältöjä, tavoitteenaan opettaa oppiainekohtaisten sisältöjen lisäksi myös laaja-alaisia opetussuunnitelmaan merkittyjä tavoitteita, kuten monilukutaitoa ja ryhmässä työskentelyn taitoja. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien keskeisin tavoite on auttaa oppilaita yhdistämään eri tiedonalojen tietoja ja taitoja hahmottaakseen mielekkäitä kokonaisuuksia, jotka kuvastavat todellisessa maailmassa ja ympäristössä ilmeneviä ilmiöitä. Lisäksi niiden tarkoituksena on auttaa oppilaita vastaamaan todellista maailmaa ja heidän arkielämää koskeviin kysymyksiin. Tutkimusten mukaan eheyttävä opetus lisää motivaatiota oppimista kohtaan sekä oppimisen mielekkyyttä, mutta itse monialaisia oppimiskokonaisuuksia ei ole vielä uutuudessaan kunnolla tutkittu.
Alakouluissa on Suomessa toteutettu integroivaa opetusta pitkään myös ennen edellä kuvattua uudistusta, mutta englannin kielen oppiaine on harvoin osana integroivaa opetusta. Etenkin monet alakoulun englannin aineenopettajat ovat tottuneet suunnittelemaan opetustaan ja opettamaan yksin, sillä aineenopettajan koulutus ei ole perehdyttänyt heitä integroivaan opetukseen samalla tavoin kuin luokanopettajia. Koska monet englannin opettajat olivat monialaisten oppimiskokonaisuuksien saapuessa uuden edessä, tämän ProGradu -tutkielman tarkoituksena oli teemahaastatteluiden avulla kartoittaa alakoulun englannin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia englannin oppiaineen integroimisesta monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin kolmen ensimmäisen lukuvuoden ajalta niiden voimaantulosta (2016-2019). Tutkielmaa varten haastateltiin neljää englannin oppiainetta monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin integroinutta alakoulun englannin opettajaa alkuvuodesta 2019.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että alakoulun englannin opettajat kokivat monialaisten oppimiskokonaisuuksien mahdollistavan englannin opettamisen tavalla, joka poikkeaa perinteisestä ja tavanomaisesta, oppikirjaan nojaavasta englannin opetuksesta. Teemapohjainen opetus mahdollistaa englannin oppiaineessa opittujen taitojen soveltamisen monialaisen teeman käsittelyyn, sekä rohkaisee vapaampaan kielelliseen ilmaisuun englanniksi. Tulokset jaettiin kolmeen kategoriaan, joiden mukaan englannin oppiaineen integrointi monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin oli joko oppisisällöllistä, esittävää tai kokemuksellista. Haastavaksi koettiin mm. englannin oppiaineen integrointi opetustilanteisiin, joissa opetusryhmät olivat kooltaan suuria. Oppilaat eivät myöskään vielä päässeet vaikuttamaan monialaisten teemojen valintaan, mikä toteutuessaan mahdollisesti vaikuttaisi monialaisten oppimiskokonaisuuksien ja englannin oppimiseen koettuun mielekkyyteen sekä siten parantaisi implisiittistä englannin omaksumista ja englannin oppimistuloksia entisestään.
...
Asiasanat
EFL foreign language teaching integrative instruction multidisciplinary learning modules perusopetus englannin kieli oppiminen opetus kieli ja kielet opettajat kielen oppiminen kieltenopetus basic education English language learning teaching and instruction languages teachers language learning language teaching
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Teachers’ perceptions of early foreign language learning
Iso-Rautio, Valtteri (2020)Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin 2018 muutos, jonka seurauksena 2020 keväästä lähtien A1-kielen opetus aloitetaan jo ensimmäisellä ja toisella luokalla valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmaan lisättiin ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.