Tuottavan hämmennyksen äärellä : näkökulmia feministiseen pedagogiikkaan ympäristökriisien aikakaudella
Hyvärinen, P., Koistinen, A.-K., & Koivunen, T. (2021). Tuottavan hämmennyksen äärellä : näkökulmia feministiseen pedagogiikkaan ympäristökriisien aikakaudella. Sukupuolentutkimus, 34(1), 6-18.
Julkaistu sarjassa
SukupuolentutkimusPäivämäärä
2021Oppiaine
Nykykulttuurin tutkimusResurssiviisausyhteisöHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöContemporary CultureSchool of Resource WisdomSchool of WellbeingTekijänoikeudet
© 2021 Sukupuolentutkimuksen seura
Artikkelissa hahmottelemme ympäristökriisit huomioivaa ja ympäristön suhteen vastuullista toimijuutta tuottavaa feminististä pedagogiikkaa tiedontuotannon kysymyksenä. Tarkastelemme ensinnäkin feministisen pedagogiikan eri keskusteluperinteitä ja niiden mahdollisuuksia ympäristökriisien ymmärtämisessä ja käsittelyssä. Toiseksi hahmottelemme queer-pedagogiikan pohjalta ympäristökysymykset huomioivaa erojen pedagogiikkaa, jossa sovellamme tuottavan hämmennyksen käsitettä ympäristökysymyksiin. Esitämme, että tuottava hämmennys auttaa ymmärtämään erilaisten erojen ja epämukavuuksien vaikutuksia tiedontuotantoon sekä kyseenalaistamaan niitä käsitteitä, ilmiöitä ja ymmärryksiä, joista ”ympäristö” ja sen kriisiytyminen muodostuvat. Lopuksi pohdimme, millaista yliopistoinstituutioon kohdistuvaa kritiikkiä feministisen pedagogiikan ja ympäristökriisien risteyksissä syntyy. In this article we examine feminist pedagogy as a question of knowledge production that acknowledges environmental crises and aims at producing ecologically responsible agency. We focus, first, on different feminist pedagogical approaches and the ways in which they enable different kinds of knowledge production on environmental issues. Second, building on queer pedagogy, we outline a pedagogy of differences that takes into account environmental questions and approaches them through acknowledging their unsettling epistemic potential. We propose that this kind of unsettlement in the face of knowledge facilitates the understanding of the ways in which various differences and uneasy affects contribute to knowledge production. It therefore helps to challenge the concepts, phenomena and understandings of which ‘environment’ and the crises related to it consist. Finally, we offer a critical discussion on how the university institution functions as a framework for producing knowledge at the crossroads of feminist pedagogy and environmental crises.
...
Julkaisija
Sukupuolentutkimuksen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-0634Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/51907642
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Knowledge of environmental issues : where pupils acquire information and how it affects their attitudes, opinions, and laboratory behaviour
Asunta, Tuula (University of Jyväskylä, 2003)Tuula Asunnan kasvatustieteellinen väitöstutkimus osoittaa selvästi, että tiedotusvälineet ovat luonnontieteiden opettajien ohella yläasteikäisten koululaisten tärkeimmät ympäristöasioita koskevan tiedon lähteet. Tulos ... -
Onks tavallinen koe vai sellanen, missä pitää miettii? : ympäristölähtöisen terveyskasvatuspedagogiikan kehittäminen narratiivisena toimintatutkimuksena
Niemi, Reetta (University of Jyväskylä, 2009) -
”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
Keränen, Selina (2022)Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten ... -
“Face the cow” : reconnecting to nature and increasing capacities for pro-environmental agency
Raatikainen, Kaisa J.; Juhola, Katja; Huhmarniemi, Maria; Peña-Lagos, Hugo (Taylor & Francis, 2020)Arts-based practices can support sustainability, combined with research that points out needs for intervention. We practiced environmental sensitivity and dialogic art with fifth-grade school pupils as part of an International ... -
Planetary activism at the end of the world : Feminist and posthumanist imaginaries beyond Man
Karkulehto, Sanna; Koistinen, Aino-Kaisa; Ugron, Nóra (SAGE Publications, 2022)We are currently experiencing a planetary crisis that will lead, if worst comes to worst, to the end of the entire world as we know it. Several feminist scholars have suggested that if the Earth is to stay livable for ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.