University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions

Thumbnail
View/Open
630.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Korhonen, Kaisa
Date
2014
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ja opettajien onkin mietittävä, miten opetusta voisi kehittää nykyajan vaatimuksia ja tarpeita vastaavaksi. Tässä kehittämistyössä on tärkeää ottaa myös oppilaat ja heidän mielipiteensä huomioon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaista englannin opetus nykyään on suomalaisissa lukioissa. Erityisesti tutkimus pyrkii saamaan selville, käytetäänkö tunneilla enemmän perinteisiä vai innovatiivisia opetusmenetelmiä. Perinteisillä opetusmenetelmillä tarkoitetaan tutkimuksessa opettajakeskeisiä, kirjalliseen tuottamiseen ja kielioppiin keskittyviä tapoja kun taas innovatiivisilla opetusmenetelmillä tarkoitetaan oppilaskeskeisiä, kielen kaikkiin neljään eri osa-alueeseen tasapuolisesti keskittyviä tapoja opettaa. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää oppilaiden ja opettajien mielipiteitä erilaisista perinteisistä ja innovatiivisista opetusmenetelmistä. Lisäksi tutkimus pyrkii saamaan selville millaiset tavat opettaa ovat oppilaiden ja opettajien mielestä kaikkein tehokkaimpia. Tarkoituksena on myös verrata oppilaiden ja opettajien vastauksia kaikkiin edeltäviin kolmeen kysymykseen ja etsiä eroja ja yhtäläisyyksiä heidän vastauksistaan. Tutkimukseen osallistui 96 lukiolaista ja 84 lukion englannin kielen opettajaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella maalis-huhtikuussa 2013. Kyselylomake sisälsi Likert asteikkoon pohjautuvia kysymyksiä, jotka analysoitiin määrällisesti. Lisäksi kyselyssä oli yksi avoin kysymys, joka analysoitiin laadullisesti. Tulokset osoittavat, että innovatiivisia opetusmenetelmiä käytetään suomalaisissa lukioissa englannin tunneilla enemmän kuin perinteisiä. Tunneilla keskustellaan paljon englanniksi ja keskitytään enemmän viestin ymmärtämiseen kuin virheiden korjaamiseen. Ryhmässä tai pareittain työskentely on yleistä ja opettajat käyttävät enemmän englantia kuin suomea ja rohkaisevat myös oppilaita puhumaan englanniksi. Tästä huolimatta tunneilla käytetään myös paljon perinteisiä tapoja opettaa, sillä kirjallisilla kokeilla on edelleen suurin merkitys arvioinnissa. Tulosten mukaan oppilaat ja opettajat kokevat erilaiset innovatiiviset oppilaskeskeiset opetusmenetelmät mielekkäämmiksi kuin perinteiset tavat opettaa. Hyödyllisimpinä englannin oppimisessa pidettiin erilaisia keskusteluharjoituksia ja yhteistoiminnallisuutta. Lisäksi vaihtelevuus ja monipuolisuus koettiin tärkeänä. Oppilaiden mielestä perinteisiä tapoja opettaa käytettiin tunneilla enemmän kuin opettajien mielestä. Lisäksi oppilailla oli opettajia positiivisempi asenne perinteisiä opetusmenetelmiä kohtaan. Oppilaiden ja opettajien mielipiteet tehokkaimmista tavoista oppia englantia olivat melko yhteneväisiä, mutta opettajat arvostivat kuitenkin oppilaita enemmän vaihtelua perinteisten ja innovatiivisten opetusmenetelmien välillä. ...
Keywords
language teaching methods traditional language teaching innovative language teaching student and teacher perceptions survey upper secondary school EFL englannin kieli opetus opetusmenetelmät lukio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404061476

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21347]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre