Technology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmani tavoitteena on tutkia työssä olevien englannin opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja uskomuksia teknologian käytöstä opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko ryhmien välillä eroavaisuuksia ja pohtia, mistä mahdolliset erot voisivat johtua. Tutkimusidea lähti liikkeelle vuonna 2023, kun seurasin mediassa käytävää diskurssia teknologian käytöstä opetuksessa. Uutiset ja keskustelut keskittyivät paljolti opettajien näkökulmiin, joten aloin pohtimaan, onko opettajaopiskelijoilla erilaisia mielipiteitä. Tutkimus on luonteeltaan määrällinen, ja sen aineisto kerättiin lähettämällä kysely Jyväskylän yliopiston ainejärjestölle Magna Carta ry:lle ja useisiin Facebookin englannin opettajien ryhmiin. Aineisto analysoitiin tilastollisen analyysin avulla erilaisia taulukoita ja kuvioita käyttäen. Tutkimuksessa oli myös muutama avoin kysymys, jotka analysoitiin kategorisoimalla aihealueita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että molemmat ryhmät suhtautuvat positiivisesti teknologian käyttöön kielten opetuksessa ja oppimisessa. Vastausten pohjalta ilmeni, että teknologiaa käytetään suhteellisen tasapainoisesti muun opetusmateriaalin ohella. Tämän lisäksi tulokset osoittivat, että opettajat suhtautuvat teknologian käyttöön hieman positiivisemmin kuin opettajaopiskelijat. Opettajat myös kannustavat teknologian ja sen eri muotojen käyttöä hieman enemmän kuin opettajaopiskelijat. Opettajaopiskelijat kuitenkin ajattelivat puhelimien olevan hieman enemmän hyödyllisiä kuin työssä olevat opettajat. Tulokset osoittivat silti, että molemmat ryhmät kokevat puhelimet lähinnä häiritseviksi, eivätkä koe tarpeelliseksi niiden tai muun teknologian lisäämistä opetuksessa. Tulokset osoittivat myös, että työssä olevat opettajat ajattelivat tekoälyn roolin kasvavan tulevaisuudessa. Molemmat ryhmät myös ajattelivat erilaisten digitaalisten työkalujen, pelien ja materiaalien olevan hyödyllisiä opiskelijan oppimisprosessissa. Tuloksien mukaan molemmat ryhmät kannustivat tiettyjen pelien käyttöä luokan ulkopuolella: Wordle ja Duolingo.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että ryhmien välillä ei ollut merkittäviä eroja. Molemmat ryhmät tunnistivat teknologian hyödyt, mutta eivät halunneet lisätä teknologian käyttöä. Tämä on linjassa tämänhetkisen julkisen keskustelun kanssa. Tutkimusta ei voi yleistää liian pienen otosjoukon takia, mutta tutkimus luo silti hyvän pohjan jatkotutkimuksille. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä tutkimalla suurempaa otosta tai haastattelemalla työssä olevia opettajia ja opettajaopiskelijoita. Haastattelujen avulla saataisiin syvällisempää tietoa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teachers as learners : a qualitative exploration of pre-service and in-service teachers’ continuous learning community OpenDigi
Näykki, Piia; Kontturi, H.; Seppänen, V.; Impiö, N.; Järvelä, S. (Routledge, 2021)This study explores pre-service and in-service teachers’ experiences in working as a learning community. Pre-service teachers (N = 60) and teacher educators (N = 9) from a Finnish university and in-service teachers (N = ... -
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ... -
Mingling in Paedeia Café : student teachers' experiences of participating in peer-mentoring groups of pre-service and in-service teachers
Korhonen, Hanna-Maija (2015)This study examines the experiences of student participants of Paedeia Café Finland, a part of the European PAEDEIA project. The aim of the project was to build bridges between pre-service and in-service teacher education ... -
Developing inclusive pre-service and in-service teacher education : Insights from Zanzibar primary school teachers
Juma, Said; Lehtomäki, Elina; Naukkarinen, Aimo (Concordia University College of Alberta, 2017)Developing inclusive teacher education to improve learning and schooling for all children is attracting increasing interest worldwide. This study examined teachers’ insights into the development of inclusive teacher ... -
Pre- and In-Service Teachers’ Teamwork Behaviour in Integrated Teacher Training
Vesisenaho, Mikko; Lakkala, Minna; Manu, Mari; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Kallunki, Veera; Kyllönen, Mari; Toom, Auli; Peltonen, Marika; Häkkinen, Päivi (İlknur Gökçe, 2023)Teamwork and collaboration skills are regarded as essential proficiencies in the current worlds of work, study and everyday life. A relevant question is whether and how pre-service teachers have opportunities to begin ...