“Basically, I hope that it is the future with every teacher” : Pre-service English Teachers’ Perceptions of Feminist Pedagogy
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymykset ovat pitäneet pintansa koulutuksen saralla käytävässä keskustelussa ja sen tutkimuksessa Suomessa ja maailmalla. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus löytyvät ydinarvoina ohjaavista dokumenteista, järjestyssäännöistä ja juhlapuheista, mutta viimeaikainen tutkimus osoittaa epätasa-arvon yhä vallitsevan suomalaisessa koulujärjestelmässä. Ratkaisuiksi on tarjottu niin lakiperusteista tasa-arvosuunnittelun vaatimista, tasa-arvon edistämiseen nojautuvia hankkeita kuin sukupuolen moninaisuuden huomioivia tiloja, mutta konkreettiset muutokset ovat olleet hitaita. Yksi mahdollinen ratkaisu koulutuksen epätasa-arvon purkamiseen on feministinen pedagogiikka, joka toimi tämän pro gradu -tutkielman viitekehyksenä.
Tällä pro gradu -tutkielmalla haluttiin selvittää, minkälaisia käsityksiä lähiaikoina valmistuvilla englannin opettajaopiskelijoilla on feministisestä pedagogiikasta, sen tavoitteista ja käytänteistä. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää, miten osallistujat tarkastelevat feministisen pedagogiikan implementointia omassa tulevaisuuden työssään. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, miten valmistuvat englannin opettajaopiskelijat kokivat opintojensa tukeneen heidän ymmärrystään tai vaikuttaneen heidän käsityksiinsä feministisen pedagogiikan periaatteista.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina fokusryhmähaastatteluina helmikuussa 2022 ja siihen osallistui kuusi maisterivaiheen opintoja Jyväskylän yliopistossa suorittavaa englannin opettajaopiskelijaa. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin kategorisoimalla aineisto teemoittain. Tutkimustuloksista ilmeni, että opettajaopiskelijat suosivat monia feministisen pedagogiikan käytänteitä ja tavoitteita omassa opetuksessaan ja henkilökohtaisessa elämässään, vaikka he eivät osanneet nimetä niitä juuri feministiseen pedagogiikkaan liittyviksi. Tutkimus osoitti, että feministinen pedagogiikka herättää paljon tunteita ja ajatuksia, ja opettajaopiskelijat ovat kiinnostuneita sen harjoittamisesta omassa tulevaisuuden työssään. Tutkimustuloksista ilmeni myös opettajaopiskelijoiden jälkikäteinen toive feministisen pedagogiikan ja yhdenvertaisuuskysymysten laajemmasta käsittelystä yliopisto-opintojen aikana.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24521]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tuottavan hämmennyksen äärellä : näkökulmia feministiseen pedagogiikkaan ympäristökriisien aikakaudella
Hyvärinen, Pieta; Koistinen, Aino-Kaisa; Koivunen, Tuija (Sukupuolentutkimuksen seura, 2021)Artikkelissa hahmottelemme ympäristökriisit huomioivaa ja ympäristön suhteen vastuullista toimijuutta tuottavaa feminististä pedagogiikkaa tiedontuotannon kysymyksenä. Tarkastelemme ensinnäkin feministisen pedagogiikan eri ... -
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions
Miettinen, Sanna (2016)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin opettajien ja erityisopettajien kokemuksia englannin opettamisesta oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus (aikaisemmin dysfasia, englanniksi specific language ... -
Class teachers and subject teachers’ perceptions of teaching English at primary school
Mustalampi, Oona (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten englannin opettajien käsitykset englannin opettamisesta eroavat toisistaan alakoulun kontekstissa. Kohderyhmänä olivat englannin aineenopettajat ja luokanopettajat, joilla oli ...